Allt du behöver veta om östrogen (och hur det kan minska PMS del 1)

I det här inlägget kommer vi djupdyka i allt som rör östrogen och på vilket sätt det kan ha en inverkan på PMS. För det är nämligen våra två hormoner, progesteron och östrogen, som har en inverkan på om vi kommer att uppleva PMS eller inte i fas tre (fasen från ägglossning fram till mens).

Du kommer att få lära dig följande:

  • Vilka PMS-symptom som är ”vanliga” att uppleva om du har en obalans mellan dina hormoner.
  • Vad östrogen har att göra med PMS och vad som kan påverka obalansen.
  • Vad du kan göra för att förebygga och minska PMS-symptom.

Kort och gott, vad är PMS?

PMS står för premenstruellt syndrom som är ett samlingsnamn för en mängd olika symptom som du kan uppleva innan din mens. Det finns runt 200 typer av PMS-symptom som kan innefatta både fysiska och psykiska symptom som; att ditt humör förändras, att du upplever mer oro, ångest, humörsvängningar men också fysiska symptom som ömma bröst, kramper, diarré, cravings och så mycket mer. 

Under menscykelns gång går vi igenom olika faser som i grund och botten handlar om att våra hormoner förändras (här kan du läsa allt om menscykelns faser och hur du kan dra nytta av dem under månadens gång på mindre än 5 minuter). Tiden innan mens det vill säga när du är i fas tre, är den fas då dina hormoner fluktuerar som mest. Om ditt östrogen och progesteron inte är i synk med varandra; kan det innebära att du producerar mer av den ena i förhållande till den andra, så kommer du märka det på ett eller annat sätt genom olika symptom.

Bild: Graf med fas 3

PMS, är det normalt eller inte?

Att kunna känna dig lite olika beroende på var du är i din cykel är normalt och en naturlig del i att som kvinna vara cyklisk. Under fas 2 når ditt östrogen sin peak för att sedan dippa efter ägglossning (när du kliver in i fas 3) – vilket gör att du med stor sannolikhet kommer att kunna känna av den förändringen. 

Men, det är stor skillnad på att känna av en förändring till att under flera dagar (och till och med veckor) uppleva symptom som ökad oro och deppighet, kraftiga humörsvängningar, svullenhet eller få acne. Det är inte normalt. Bara för att det är ”vanligt” att uppleva olika symptom under menscykeln betyder det inte att det är normalt eller något du ska behöva acceptera att leva med. Kraftig PMS är tecken från din kropp att förhållandet mellan ditt östrogen och progesteron är i obalans. 

Dina östrogennivåer är högre i förhållande till ditt progesteron

Om dina östrogennivåer är höga är det viktigt att förstå hur det kommer sig så att du kan ta action och förändra det. Höga östrogennivåer kan vara ett resultat av såväl inre som yttre faktorer. 

Du utsätts för xenoöstrogen

Xenoöstrogen (Xeno = främmande = främmande östrogen). Xenoöstrogen är konstgjorda ämnen som ofta finns i våra mest vardagliga produkter. De här ämnena liknar kroppens eget östrogen och absorberas i blodet vilket i sin tur påverkas kroppens naturliga hormonproduktion. 

Xenoöstrogener hittas ofta i följande produkter: plast, smink, solskydd, hudvård, hårvård och rengöringsmedel. Genom att minska exponeringen av dessa hormonliknande ämnen kan vi minska risken för PMS.

Du är kraftigt under- eller överviktig

Östrogen produceras framförallt i äggstockarna men också till viss del i binjurarna och i fettceller. För kvinnor som ligger lågt under en hälsosam fettprocent får ofta lågt östrogen som en biverkning vilket kan komma till uttryck i symptom som; minskad sexlust, du kan känna dig torr både överlag och i fiffi, få mindre mens, utebliven eller oregelbunden ägglossning (östrogen = gör att vi känner lust och liv). Kvinnor som å andra sidan ligger högt över en hälsosam fettprocent kan ha högt östrogen. 

Ditt östrogen kan inte brytas ned på rätt sätt

Levern är det organ som tar hand om, bryter ned och renar din kropp från kemikalier (naturliga som syntetiska) och hormoner. Att levern mår bra är med andra ord avgörande för hormoner i balans.

Faktorer som kan påverka hur väl din lever bryter ned östrogen: 

  • Alkohol, mediciner och droger (om du intar detta kommer din kropp prioritera att rensa ut detta före ditt östrogen).
  • Näringsbrister, om din lever inte har tillräckligt med avgörande näringsämnen för att kunna göra sitt jobb på rätt sätt. 

Att tillföra korsblommiga grönsaker i sin kost såsom: broccoli, blomkål och olika sorters kål har visat sig kunna ha positiva effekter vid PMS och östrogendominans då de är rika på fibrer som hjälper levern att bryta ned östrogenet. Ett alternativ kan också vara att minska på sådant som är tunga för levern att hantera såsom alkohol, transfetter, vitt socker och koffein.

Du får inte ut östrogenet från din tarm

När östrogenet har blivit nedbrutet av levern är det dags för tarmen att få ut det från kroppen genom att gå på toaletten. Om din matsmältning inte är på topp eller att du har problem med magen kan det vara en indikation på att din tarm inte mår bra vilket i sin tur kan påverka dina hormoner. 

När levern har gjort sitt jobb är det dags för tarmen att göra sitt, om det är så att du har en ”trög” tarm eller är förstoppad finns det stor chans att det nedbrutna östrogenet absorberas tillbaka in i blodet = vilket gör att de fortsätter cirkulera i kroppen = mer östrogen kvar i kroppen. Att bajsa en gång om dagen är viktigt för att hålla dina östrogennivåer i balans. Se till att äta fibrer, drick vatten och kanske supporta kroppen med fermenterad mat som hjälper till att boosta din tarmflora!

Som du märkt finns det en rad olika saker som kan bidra till att våra östrogennivåer blir obalanserade vilket i sin tur kan bidra till ökade symtom av PMS såsom humörsvängningar, irritation, ömma bröst, vätskeansamling, uppblåsthet och kramper. Stay tuned för den andra delen av den här tvådelade serien där vi kommer titta närmare på den andra delen av PMS-ekvationen: Progesteron