Att tänka på när man slutar med p-piller/hormonella preventivmedel

Funderar du på att sluta med p-piller eller annat hormonellt preventivmedel som p-stav, p-plåster eller hormonspiral? Eller har du kanske redan slutat och vill veta mer om hur kroppen kan reagera efter ett avslut? Här går vi igenom vad du som är bra att tänka på när du slutar med hormonella preventivmedel, vad som är vanligt att uppleva efter att du slutat och vad du kan göra för att få en så smidig övergång som möjligt.

Hur fungerar p-piller?

Ett av de vanligaste hormonella preventivmedlen som många av introduceras för i tonåren är p-piller. För många var det för att undvika att bli gravid, för andra för att dämpa olika mensrelaterade symtom och diagnoser som exempelvis endometrios, kraftiga menssmärtor eller acne. 

P-piller består av de två olika syntetiska hormonerna östrogen och gestagen. Sammansättningen gör att din egen ägglossning stängs av, och att du därav inte får någon "riktig" mens. Kroppens egna hormonella menscykel blockeras och den blödning som kan uppstå i samband med att man tar sockerpiller eller skippar tabletterna i några dagar är därför inte din naturliga mens, utan en så kallad bortfallsblödning.

Vad kan hända efter att man slutat p-piller eller andra hormonella preventivmedel?

Kanske är du en av de som får tillbaka mensen direkt – härligt! För andra kan det ibland ta flera månader, upp till ett år. Det kan kännas frustrerande men det är helt normalt att inte få tillbaka mensen direkt. Ett annat vanligt symtom kan vara acne eller att någon näringsbrist visar sig. 

Utebliven mens efter att ha slutat med p-piller?

Många som slutar med p-piller eller andra hormonella preventivmedel upplever att mensen inte kommer tillbaka direkt och det är ingenting ovanligt eller farligt. Menscykeln är ett komplext system som behöver tid på sig för att hitta tillbaka till sin naturliga rytm. Om du inte har fått tillbaka din mens efter 6 månader brukar riktlinjerna vara att kontakta en kvinnoklinik. Det finns även saker du kan göra för att stötta kroppen till att få tillbaka din ägglossning och därmed en cykel i balans. Ge menscykeln den tid den behöver för att återhämta sig efter p-pilleranvändning, se till att ge dig själv lite extra omtanke under tiden och sök hjälp om du inte ser förändring efter ett tag. 

Acne efter att ha slutat med p-piller?

Ett annat scenario som kan uppstå efter att man har slutat med hormonella preventivmedel är så kallad “post-pill-acne”. Om du haft acne innan du ätit p-piller kan p-piller ibland minska acnen. Detta på grund av att p-piller minskar hudens talgproduktion samtidigt som testosteron (androgener) förtrycks. Så när man slutar äta p-piller kan hormonerna istället skjuta i taket och en konsekvens av detta kan bli att talgproduktionen börjar överproduceras vilket kan leda till acne. De flesta upplever mest besvär ungefär 6 månader efter avslut med pillren och blir sedan långsamt bättre. Vanligtvis reglerar sig menscykeln och hormonerna inom 1-2 år. Att det tar tid kan vara frustrerande men ger du kroppen vad den behöver kommer den tillslut att läka. Ha tålamod och var konsekvent!

Näringsbrister efter att ha slutat med p-piller

Det är inte ovanligt att man efter att ha slutat med hormonella preventivmedel kan uppleva olika mensrelaterade symptom kopplade till näringsbrister. De här näringsbristerna gäller ofta vitaminer och mineraler som folat, B12, B6, B2, C-vitamin, E-vitamin, magnesium, zink och selen. Alla dessa är viktiga för en frisk och fungerande menscykel. Hormonella preventivmedel kan ibland kännas som en snabb lösning på ett varaktigt problem som till exempel acne eller mensrelaterade besvär. Vad denna snabba lösning ofta kan innebära är att man dämpar symptomen istället för att gå till grunden med den verkliga orsaken.  

Är hormonella preventivmedel bra eller dåligt? 

När det kommer till att använda hormonella preventivmedel eller inte finns det inget rätt eller fel utan det handlar om att hitta en metod som passar dig och din kropp. Vi vill att kvinnor ska ha kunskapen och förståelsen för kroppen och hur de olika metoderna fungerar för att kunna ta ett aktivt och informerat val. För vissa fungerar hormonella preventivmedel bra och alternativet att inte använda någon form av hormonellt preventivmedel kan skapa mer stress än att inte göra det (och vi vet hur stress påverkar våra hormoner och menscykel). För andra kan biverkningar av olika slag göra att det inte alls fungerar bra med hormonella preventivmedel.

Det är viktigt att särskilja att använda hormonella preventivmedel för att undvika graviditet mot att använda det som ett sätt att dämpa olika symptom som exempelvis acne eller mensrelaterade besvär. För när man upplever besvär är det i de flesta fall symtom av att något inte är helt i balans. I de fallen kan man istället försöka hitta den grundläggande orsaken till varför man upplever symptomen då hormonella preventivmedel egentligen bara "pausar" symptomen. I många fall finns det en orsak som går att läka med hjälp av rätt verktyg i din livsstil.

Det finns flera olika metoder för att undvika graviditet

Något som också är viktigt att lyfta är att hormonella preventivmedel inte är det enda sättet att skydda sig från graviditet. När vi lär känna våra kroppar kan vi lära oss att identifiera när vi är fertila och inte. Det finns flera olika verktyg och metoder som kan användas som hjälpmedel i den trackingprocessen.

Det är inte alltid lätt att välja om man ska använda hormonella preventivmedel eller inte men genom kunskap och information om vilka olika alternativ som finns och hur de fungerar så kan du göra ett medvetet val för att hitta det alternativ som passar just dig bäst. 

Så får du tillbaka mensen efter p-piller 

Att få utebliven mens eller post-pill-acne beror inte på att det är något fel med din menscykel eller dina hormoner utan kan ses som en försenad biverkning. Det finns ett antal saker du själv kan göra för att främja din ägglossning och på så sätt ge din kropp de bästa förutsättningarna för att kunna driva igenom en frisk menscykel:

– För att sköldkörteln och menscykeln ska fungera som den är menad att göra är det viktigt att du inte har näringsbrister, särskilt gällande D-vitamin och magnesium (samt zink för att motverka acne) - Du kan inte bygga ett hus utan virke!

– Reglera ditt blodsocker via kosten genom att exempelvis få i dig tillräckligt med protein och fett

– Hantera stress med tillräcklig sömn, mat och vila, försök även gärna hitta en aktivitet som hjälper dig att varva ner till exempel läsa en bok, gå på en promenad i skogen eller lyssna på musik

– Ha tålamod och var konsekvent samtidigt som du är snäll mot dig själv. Resultaten kommer!

Källförteckning 

Basu, B. R., Chowdhury, O., & Saha, S. K. (2018). Possible link between stress-related factors and  altered body composition in women with polycystic ovarian syndrome. Journal of human reproductive sciences, 11(1), 10.

Irani, M., & Merhi, Z. (2014). Role of vitamin D in ovarian physiology and its implication in reproduction: A systematic review. Fertility and sterility, 102(2), 460-468

Palmery, M., Saraceno, A., Vaiarelli, A., & Carlomagno, G. (2013). Oral contraceptives and changes in nutritional requirements. European review for medical and pharmacological sciences, 17(13), 1804–1813.

Takaya, J., Higashino, H., & Kobayashi, Y. (2004). Intracellular magnesium and insulin resistance. Magnesium research, 17(2), 126–136.

Verma, K. C., Saini, A. S., & Dhamija, S. K. (1980). Oral zinc sulphate therapy in acne vulgaris: A double-blind trial. Acta dermato-venereologica, 60(4), 337-340.