Grunden för en optimal menscykel bottnar i att du får i dig tillräckligt med näring. För att få i dig tillräckligt med näring behöver du äta en variation av mat som innehåller kroppens byggstenar fett, protein och kolhydrater samt de vitaminer och mineraler du behöver. Sträva efter att välja naturlig mat med hög kvalitet för att maten ska vara näringstät och utan gifter.

Upplever du ofta ett sötsug? Då kan det bero på att du inte får i dig tillräckligt med fett, protein eller kolhydrater. Vissa kvinnor äter för lite av någon av dessa tre komponenter, vilket gör att de inte känner sig mätta och nöjda efter en måltid. Om du däremot får i dig de komponenter du behöver i en måltid är sannolikheten större att du känner dig mätt och belåten längre, med ett mindre sug till att småäta. Ett bra knep är att kombinera mellanmål och måltider där du får i dig den nödvändiga blandningen av fett, protein och kolhydrater.

Fett och menscykel

Fett av hög kvalité är en av de viktigaste nycklarna för en fungerande menscykel. Du behöver fett för att kunna producera och balansera dina könshormoner. Genom att äta fett stabiliserar du också blodsockret som i sin tur påverkar andra hormoner. Det hjälper även kroppen att reparera sig, minska inflammationer och producera galla som rensar levern från överblivna och förbrukade hormoner och gifter. Fett har också en viktigt funktion för din hud och för din hjärna, som till sextio procent är uppbyggd av fett. Du behöver dessutom fett för att kunna ta upp vissa vitaminer och mineraler som är viktiga för din menscykel och hälsa.

Att få i dig högkvalitativa fetter genom det du äter är ett kraftfullt verktyg för att minska hormonobalanser och därmed mensrelaterade besvär. Många av oss är uppväxta med budskapet att fett är något vi ska undvika. Det vi inte får höra är att underskott av fett kan ge negativa konsekvenser för vår menscykel. Tecken på att du äter för lite fett kan vara torr och narig hy, torra läppar eller armbågar, extrem hunger och sötsug. Womensync älskar effekterna av att äta bra fetter.

Varför är högkvalitativa fetter bra för menscykeln?

  • Byggsten för att producera och balansera hormoner 
  • Viktig beståndsdel i gallan för att bryta ned överblivna hormoner och rensa levern
  • Stabiliserar blodsocker
  • Minskar inflammation
  • Ökar kognitiv funktion

Protein och menscykel

Protein är en viktig komponent för alla dina hormoner. Du behöver få i dig tillräckligt med protein för att kunna skapa tillräckligt med hormoner, både när det kommer till dina könshormoner men också signalsubstanser som serotonin och dopamin som skapar känslor av lycka och välbehag. Protein består av aminosyror. Vissa aminosyror kan kroppen tillverka själv, medan andra tillförs via maten du äter. Proteinet är med och bygger allting i din kropp. De senaste åren har präglats av en "proteinhets" som vi inte vill uppmuntra till. Protein är viktigt men kom ihåg att lagom är bäst. Du får generellt i dig tillräckligt med protein när du äter hel och naturlig mat av hög kvalité.

Tänk på att variera dina fett- och proteinkällor för att ta hänsyn till både klimat och för att få i dig en variation av näring. 

Varför är protein bra för menscykeln?

  • Byggsten för att producera och balansera hormoner 
  • Är med och bygger upp alla celler i kroppen
  • Påverkar serotonin och dopamin som påverkar humöret

Kolhydrater och menscykeln

Kolhydrater är energi för dina celler och är viktiga för tarmen, då de fungerar som mat för dina goda tarmbakterier. Genom att äta kvalitativa kolhydrater får du i dig en variation av vitaminer, mineraler och fibrer. Samtidigt hjälper kvalitativa kolhydrater blodsockret att hålla sig på en jämn nivå, vilket är en förutsättning för balanserade hormoner. Kvinnor kan behöva en viss mängd kvalitativa kolhydrater för att kroppen ska känna sig tillräckligt trygg för att ägglossa. Ägglossning är nyckeln till hormoner i balans och därmed en fungerande menscykel. För att du ska känna dig mätt, nöjd och för att blodsockret ska hålla sig på en jämn nivå älskar vi att kombinera kolhydrater med fett och protein. Det skapar en magisk grund för din cykel.

Varför är kvalitativa kolhydrater bra för menscykeln?

  • En tillräcklig mängd signalerar till kroppen att den är tillräckligt trygg för att ägglossa
  • Innehåller fibrer som hjälper kroppen att hålla blodsockret stabilt
  • Bidrar med energi

Näringstillskott och menscykel

Det bästa sättet att få i dig näringen du behöver är via riktig mat. I vissa fall kan det dock vara nödvändigt med näringstillskott. Livsmedel idag innehåller inte alltid näringen vi behöver. Orsaken till detta kan vara utarmade jordbruksmarker som påverkats av bekämpningsmedel eller att vissa råvaror processas på ett sätt som kan påverka näringsinnehållet negativt. Om du är utsatt för långvarig och hög stress, äter hormonella preventivmedel, vissa mediciner eller om du konsumerar mycket alkohol kan behovet av vissa näringsämnen också öka.