Varför blir man sugen på choklad innan och under mens?

Att bli sugen på choklad innan och under mens har vi nog alla upplevt. Skulle det kunna finnas en naturlig orsak till det? Ja så skulle det faktiskt kunna vara! Det är nämligen så att kakao innehåller flera näringsämnen som magnesium, kalium och zink som kunnat visa sig lindra och förebygga olika PMS-besvär som ömma bröst, cravings och kramper. Dessutom innehåller även kakao aminosyran tryptofan som kan öka känslor av välbefinnande, så kanske är det inte så konstigt att kroppen "cravear" detta i just fas 3!

blissful brownie womensync

 

Varför blir man mer hungrig innan mens?

Anledningen till att många av oss känner en ökad hunger när vi kliver in i fas tre i menscykeln är att hormonet progesteron höjs vilket i sin tur gör att kroppstemperatur och ämnesomsättning ökar. Så det här i sin tur kan kan göra att vi upplever en starkare hunger och ett ökat sug efter sött, salt och fet mat. Med andra ord är det helt naturligt att uppleva ökad hunger då ämnesomsättningen ökar som ett resultat av det förhöjda progesteronet. 

Kan kakao minska PMS-symptom? 

Ja, så skulle det kunna vara. Det forskning har visat är att det finns specifika vitaminer och mineraler som kan förebygga och minska eventuella PMS-besvär som ömma bröst, cravings och kramper som vi kan uppleva i fas 3 (innan mens). En viktig reminder är att: bara för att det är vanligt att uppleva PMS-symptom betyder det inte att det är normalt eller något vi ska leva med – men tillbaka till kakao. Visst har vi nog alla upplevt det där suget för chokladiga smaker i fas tre och det roliga i det hela är att kakao (mycket av den forskning som skett är på raw kakao) innehåller flera av de näringsämnen som visat sig kunna stötta kroppen under just den här fasen:

– Magnesium som kan ha en lugnande effekt och hjälpa till mot PMS-symptom som ömma bröst, cravings och kramper.
– Zink som kan hjälpa till vid mensvärk, många kvinnor som har PMS-besvär har låga nivåer av zink
– Kalium som kan påverka insulin och blodsocker på ett positivt sätt, i fas tre är vi ofta mer känsliga för svängningar i blodsocker.

Utöver det innehåller kakao:

– Aminosyran tryptofan som påverkar hjärnans produktion av signalsubstanserna serotonin och dopamin som är två viktiga hormoner som påverkar känslor av välbefinnande och lycka.
– Serotonin reglerar också vår sexlust.
– Antioxidanter som skyddar mot oxidativ stress.

Det är med andra ord kanske helt naturligt att många av oss är sugna på de där chokladiga-smakerna i fas 3 och början av fas 1. Frågan är om det är vanlig choklad och socker som kroppen verkligen är sugen på? Eller om det är kakaon på grund av att kroppen har behov av vissa näringsämnen i kombination med att vårt må-bra hormon (serotonin) sjunker och vårt belöningssystem söker snabba kickar för att må bättre? Vi tror snarare på det sista än det första. De sug vi upplever under månaden kan vara viktig information från kroppen att vi behöver tillföra någon form av näring.

Utöver det bidrar kakao med njutning och får själen att jubla vilket kan ha en positiv effekt på kroppen. För när vi äter i närvaro och verkligen njuter av det vi äter aktiveras det det parasymptatiska nervsystemet vilket innebär att kroppen är i vila och inte är stressad. Det i sin tur gör att stresshormonet sjunker och vårt må-bra-hormon oxytocin ökar och en mängd  andra fördelar. Så kakao av högkvalitet kan vara en riktig life-savior i fas 3.

Recept för att stötta chokladsug och cravings

Grunden för hormoner i balans är alltid att äta riktig mat och få i dig en variation av högkvalitativa fetter, protein och kolhydrater. Men under fas tre (innan mens) är det som att både kropp och själ behöver något riktigt gott och chokladigt. Vårt bästa tips därför att fylla på med snacks som är magiskt goda samtidigt som de är fyllda med näring och bra fetter som kroppen behöver. Här har du tips på flera recept för när chokladsuget dyker upp: 

Brownies som är perfekta innan din mens
Otroliga choklad- och lakritsbollar
Ultimata snickers för cravings
Raw choklad- och apelsinfudge perfekta under mens

Källförteckning:

Magnesium och PMS

Boyle, NB., Lawton, C. and Dye, L.,  2017. The Effects of Magnesium Supplementation on Subjective Anxiety and Stress—A Systematic Review. Nutrients, [online] 9(5), p.429.
Facchinetti, F., Borella, P., Sances, G., Fioroni, L., Nappi, R. and Genazzani, A., 1991. Oral magnesium successfully relieves premenstrual mood changes. Obstetrics And Gynecology, [online] 78(2), pp.177–181. 

Facchinetti, F., Sances, G., Borella, P., Genazzani, A. and Nappi, G., 1991. Magnesium Prophylaxis of Menstrual Migraine: Effects on Intracellular Magnesium. Headache: The Journal of Head and Face Pain, [online] 31(5), pp.298-301.

Facchinetti, F., Sances, G., Borella, P., Genazzani, A. and Nappi, G., 1991. Magnesium Prophylaxis of Menstrual Migraine: Effects on Intracellular Magnesium. Headache: The Journal of Head and Face Pain, [online] 31(5), pp.298-301.

Rosenstein, D., Elin, R., Hosseini, J., Grover, G. and Rubinow, D., 1994. Magnesium measures across the menstrual cycle in premenstrual syndrome. Biological Psychiatry, [online] 35(8), pp.557-561. 

Seifert, B., Wagler, P., Dartsch, S., Schmidt, U. and Nieder, J., 1989. Magnesium--a new therapeutic alternative in primary dysmenorrhea. Zentralbl Gynakol, [online] 111(11), pp.755-60. 

Simental-Mendía, L., Sahebkar, A., Rodríguez-Morán, M. and Guerrero-Romero, F., 2016. A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials on the effects of magnesium supplementation on insulin sensitivity and glucose control. Pharmacological Research, [online] 111, pp.272-282. 

Walker, A., De souza, M., Vickers, M., Abeyasekera, S., Collins, M. and Trinza, L., 1998. Magnesium Supplementation Alleviates Premenstrual Symptoms of Fluid Retention. Journal of Women's Health, [online] 7(9), pp.1157-1165. 

Zink och PMS

Chuong, C. and Dawson, E., 1994. Zinc and copper levels in premenstrual syndrome*. Fertility and Sterility, [online] 62(2), pp.313-320. 

Sangestani G., Khatiban, M., Marci, R. and Piva, I., 2015. The Positive Effects of Zinc Supplements on the Improvement of Primary Dysmenorrhea and Premenstrual Symptoms: A Double-blind, Randomized, Controlled Trial. Journal of Midwifery & Reproductive Health, [online] 3(3), pp.378-384.

Siahbazi, S., Behboudi-Gandevani, S., Moghaddam-Banaem, L. and Montazeri, A., 2017. Effect of zinc sulfate supplementation on premenstrual syndrome and health-related quality of life: Clinical randomized controlled trial. Journal of Obstetrics and Gynaecology Research, [online] 43(5), pp.887-894

Tian, X. and Diaz, F., 2012. Zinc Depletion Causes Multiple Defects in Ovarian Function during the Periovulatory Period in Mice. Endocrinology, [online] 153(2), pp.873-886.

Zekavat, O., Karimi, M., Amanat, A. and Alipour, F., 2015. A randomised controlled trial of oral zinc sulphate for primary dysmenorrhoea in adolescent females. Australian and New Zealand Journal of Obstetrics and Gynaecology, [online] 55(4), pp.369-373. 

Kalium och PMS

Ghanbari, Z., Haghollahi, F., Shariat, M., Foroshani, A. and Ashrafi, M., 2009. Effects of Calcium Supplement Therapy in Women with Premenstrual Syndrome. Taiwanese Journal of Obstetrics and Gynecology, [online] 48(2), pp.124-129. 

Masoumi, S., Ataollahi, M. and Oshvandi, K., 2016. Effect of Combined Use of Calcium and Vitamin B6 on Premenstrual Syndrome Symptoms: a Randomized Clinical Trial. Journal of Caring Sciences, [online] 5(1), pp.67-73. 

Muneyyirci-Delale, O., 1998. Sex Steroid Hormones Modulate Serum Ionized Magnesium and Calcium Levels Throughout the Menstrual Cycle in Women. Fertility and Sterility, [online] 69(5), pp.958-962. 

Penland, J. and Johnson, P., 1993. Dietary calcium and manganese effects on menstrual cycle symptoms. American Journal of Obstetrics and Gynecology, [online] 168(5), pp.1417-1423. 

Shobeiri, F., Araste, F., Ebrahimi, R., Jenabi, E. and Nazari, M., 2017. Effect of calcium on premenstrual syndrome: A double-blind randomized clinical trial. Obstetrics & Gynecology Science, [online] 60(1), p.100. 

Thys-Jacobs, S., 1995. Calcium-regulating hormones across the menstrual cycle: evidence of a secondary hyperparathyroidism in women with PMS. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, [online] 80(7), pp.2227-2232.

Thys-Jacobs, S., McMahon, D. and Bilezikian, J., 2007. Cyclical Changes in Calcium Metabolism across the Menstrual Cycle in Women with Premenstrual Dysphoric Disorder. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, [online] 92(8), pp.2952-2959.