Allt du behöver veta om akupressur och så används en acupressure pen

Akupressur är den teknik som enligt traditionell kinesisk medicin används på olika punkter av kroppen och i ansiktet för att lösa upp blockeringar. Syftet är att få livskraften inom oss att flöda och på så sätt uppnå ett tillstånd av total balans. Denna teknik kan man enkelt utföra på sig själv med hjälp av en acupressure pen och en ansiktskarta som vägleder. Låt den här ritualen, som sägs reducera stress och vårda huden, vara ett avslappnande tillägg i din selfcare rutin. Låt oss djupdyka!

Vad är akupressur?

Akupressur är den teknik som strävar efter att skapa balans i kroppen med hjälp av tryck på olika reflexpunkter. Akupressur kan också kopplas samman med reflexologi som stimulerar samma punkter. Vid reflexologi stimulerar man dock främst händer, fötter och öron medan akupressur utförs på reflexpunkter över hela kroppen, men ofta i ansiktet. Grundtanken är dock densamma.

Både akupressur, akupunktur och reflexologi utgår alla från samma princip och har funnits i århundraden. Tekniken har sin grund i Kina, men börjar nu spridas som en löpeld bland hälsomedvetna runt om i världen. Man kan utföra akupressur på sig själv i syfte av vårdande egenskaper för huden, så som massage avslappning, men också för att balansera både kropp och sinne. 

Stimulering av reflexpunkter används som en alternativ metod till att reducera stress och mild smärta, främja sömn och vårda huden, för att nämna några.

Vad är meridianer och reflexpunkter?

Enligt traditionell kinesisk medicin beskrivs meridianer som kanaler i kroppen som tillsammans formar ett nätverk där Qi kan flöda. Qi är livsenergi, även kallad rörelsekraft, och denna cirkulerar ständigt genom kroppen för att hålla den i balans. Om meridianerna blir blockerade sägs det att smärta eller sjukdom uppstår. Då behöver man få igång flödet av Qi på nytt genom att bland annat använda tryck på kroppens olika reflexpunkter. 

Det finns 12 primära meridianer som via flera reflexpunkter löper upp och ner genom hela kroppen. Genom att utföra akupressur på reflexpunkterna ska man kunna påverka meridianerna och eventuellt lösa upp blockeringar i kroppen.

Akupressur med hjälp av en acupressure pen

Akupressur innebär att man skapar ett tryck på reflexpunkterna med hjälp av ett verktyg. Det är ett pennliknande verktyg med en liten rundad ände som kallas för acupressure pen. Med hjälp av en karta kan du lokalisera de olika reflexpunkterna i ansiktet och utföra tekniken på dig själv. 

Det ska vara ett lagom hårt tryck som inte gör ont, men som möjligen kan beskrivas som lätt smärtsamt (alltid tolererbart!). Man kan känna en spänning vid trycket och sedan en avslappnande känsla efter en stund. Använd alltid en olja för bättre glid på huden.

Womensync acupressure pen är tillverkad av 100% 304 rostfritt stål.

Så lokaliserar du reflexpunkterna

För att stimulera flödet av Qi, livskraft, genom kroppen kan du utföra akupressur på olika punkter i ansiktet. Då ska du kunna lösa upp blockeringar och främja helhetshälsan. Här listar vi de olika punkterna i ansiktet och vilka organ de sägs kunna påverka. 

  1. Panna: Tunntarm
  2. Sidan av pannan: Urinblåsa
  3. Över ögonbrynen och läppen: Hjärta
  4. Mellan ögonbrynen och tinningar: Lever
  5. Under ögonen: Njurar
  6. Kindben: Mage
  7. Nasolabiala veck och nedåt mot käken: Tjocktarm
  8. Nedre kinder: Lungor
  9. Haka: Hormonbalanser

Förutom att du kommer uppleva en avslappnande massage och en härlig stund då du tar hand om dig själv så kan du uppleva att blockeringar löses upp. Ett fint komplement till din selfcare rutin.

acuressure pen face map womensync

Akupressur steg för steg

  1. Börja med att rengöra och applicera en ansiktsolja eller ett vårdande serum. Detta ger en bra grund att börja på och mjukhet för din acupressure pen att smidigt ta sig runt på huden.
  2. Känn efter hur du mår och om du eventuellt har några spänningar. Använd gärna tiden för att blicka inåt och skapa utrymme för att slappna av.
  3. Plocka upp din acupressure pen och ansiktskarta. Jobba dig sedan uppifrån ansiktet (pannan) och nedåt med verktyget. Låt proceduren ta tid och känn in varje punkt - massagen ska upplevas avslappnande.
  4. Skapa ett lätt massage liknande tryck med cirkulära små rörelser på varje punkt i upp till 2 minuter. Upprepa gärna flera omgångar vid behov.
  5. Tänd gärna ett ljus under tiden för att bidra till en maximal stund av selfcare.
  6. Avsluta med att massera in en vårdande ansiktskräm eller mask för att ge huden fukt.
  7. Upprepa dagligen eller 2-3 gånger per vecka.

Vilka är fördelarna av akupressur?

Än finns det lite forskning på effekterna av akupressur. Det finns dock undersökningar som tyder på att akupressur hjälper till att lösa upp spänningar, reducera stress, ångest och smärta samtidigt som tekniken bidrar till förbättra välmåendet rent generellt. Tekniken sägs även bidra till att öka blodflödet, syresätta huden och bekämpa både fina linjer och rynkor. 

Det finns personer som hävdar att det har hjälpt dem att boosta fertilitet och immunsystem, tillfriskna från ryggproblem och korrigera hormonobalanser, för att nämna några.

I en studie gjord 2007, The effects of foot and facial massage on sleep induction, blood pressure, pulse and respiratory rate, jämförde man ansiktsmassage och fotmassage under en 20-minuters period för att tyda effekterna. Det visade sig att ansiktsmassage upplevdes mer avslappnande samt mer främjande av sömn än fotmassage, samtidigt som det märkbart sänkte blodtrycket.

Det är viktigt att poängtera att det fortfarande finns lite vetenskapligt bevis för att detta är en metod som fungerar, trots att både akupressur, reflexologi och akupunktur har utförs i olika länder i århundraden. 

Oavsett om du upplever några specifika effekter eller inte, så är det värt att nämna hur akupressur bidrar till känslan av selfcare och ger tillfälle att varva ner. 

Något som däremot är bevisat är hur massage frisätter vårt oxytocin, vilket är hormonet som får oss att må bra, och eftersom akupressur räknas som en form av massage så kan du räkna med en härlig känsla efteråt. 

Är akupressur säkert för alla att utföra?

Alla kan utföra akupressur men i vissa fall bör det undvikas. Du kan alltid rådfråga en läkare om du är osäker.

Undvik om:
- Om du har botox eller fillers
- Om du är gravid (rådfråga din barnmorska)
- Om du har pacemaker eller mekaniska implantat
- Om du är dement eller har alzheimers
- Om du har öppna sår
- Om du använder psykofarmaka 
- Om du har acne eller eksem som är blöta/variga
- Om du nyligen har opererats

Sammanfattningsvis

Akupressur kommer från traditionell kinesisk medicin och har utövats i århundraden. Med hjälp av ett verktyg används en specifik teknik där man skapar tryck på olika punkter i ansiktet och resten av kroppen för att skapa balans och välmående. De specifika punkterna kallas för reflexpunkter och sägs bilda ett nätverk till kroppens meridianer, vilket är kanaler i kroppen som får vår livskraft, Qi, att flöda. Reflexpunkterna kan då påverka olika organ i kroppen och lösa upp blockeringar. De vetenskapliga bevisen är dock bristfälliga och få studier har gjorts på akupressur. Huruvida man märker resultat eller inte så är stunden av akupressur en avslappnande del av en selfcare rutin som kan hjälpa dig att varva ner och må bra.

Om du tycker om detta inlägg rekommenderar vi dig att läsa:
– Så stöttar du lymfsystemet

Det här är ett gästinlägg av Amanda Jenninger. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna. 

Referenser:

Anna Ejindu., The effects of foot and facial massage on sleep induction, blood pressure, pulse and respiratory rate 2007.03.008. Epub 2007 May 8. Available at:<www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2005290113002082>

National Cancer Institute, Chinese Meridian Theory. Available at:<https://www.cancer.gov/publications/dictionaries/cancer-terms/def/chinese-meridian-theory>

Eun Jin Lee, PhD, RN, ARNP and Susan Frazier, PhD, RN., The Efficacy of Acupressure for Symptom Management: A systematic Review J Pain Symptom Manage. 2011 Oct; 42(4): 589–603. Available at:<https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3154967/>

Revisiting reflexology: Concept, evidence, current practice, and practitioner training J Tradit Complement Med. 2015 Oct; 5(4): 197–206. Available at: <https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4624523/>