Kinesisk medicin och hur yin och yang kan påverka din menscykel

 

I veckans poddavsnitt sitter vi ned tillsammans med Doctor Diamatis där vi en en stor del av samtalet pratar om kost kopplat till kvinnohälsa. Vi pratar om vilken typ av mat som hjälper oss att hålla oss friska men också hur värmande och kylande mat (i energi och temperatur) kan ha en inverkan på vår menscykel och vilka symptom som vi kan uppleva under månadens gång såsom ökad mensvärk, PMS, utebliven ägglossning och mens. Nedan skapar vi en förståelse för yin och yang och går vi in på vad “kylande” och “värmande” mat innebär och hur vi kan använda dem till vår fördel. 

Yin och Yang – feminin och maskulin energi inom oss 

I kinesisk medicin brukar man prata om yin (den feminina energin) och yang (den maskulina energin) och hur dessa behöver vara i balans för att vi ska må bra och vara i harmoni. Av naturen är vi kvinnor generellt mer yin, medan män generellt är mer yang. Till exempel styr yin alla vätskor i kroppen som menstruation, bröstmjölk och flytningar. För oss kvinnor är det extra viktigt att hålla oss varma, både i temperatur och energi då livmodern är extra känslig för kyla (vilket kan höras på innebörden av ordet livmoder, liv = energi).

I dagens samhälle är det många kvinnor som upplever så kallad “yin-brist” vilket kan komma till uttryck i olika mensrelaterade besvär som utebliven mens, svårighet att få barn, mensvärk eller klimakteriebesvär då “QI”(energi) inte kan cirkulera som den ska. 

Vad är anledningen till att många kvinnor upplever en obalans i yin?

Att många kvinnor idag upplever en yin-obalans kan bero på flera saker kopplade till vår livsstil som exempelvis stress (såväl inre som yttre), vad vi äter, hård träning, trauma, alkohol och droger men också genetik. Andra delar som kan påverka är hur mycket kyla vi utsätts för genom exempelvis temperatur och hur vi klär oss för klimatet omkring oss. 

Symptom på att man har mycket kyla (“yinbrist”) inom kinesisk medicin:
Kalla händer och fötter, fertilitetsproblem, mensvärk, frusenhet, viktuppgång, IBS, raynauds sjukdom (vita domnande fingrar), blek ansiktsfärg och fibromyalgi.

Saker som tillför kyla till kroppen:
Kall rå mat som sallad, grönsaker som ej är uppvärmda/tillagade, frukt, smoothies, kall dryck, hård träning, för liten mängd mat, att inte sova tillräckligt samt att utsätta sig för kyla genom att inte klä sig tillräckligt. 

Saker som värmer upp kroppen:
Varm och tillagad mat som soppor, köttgrytor, benbuljong, varma drycker, värmande bad och kryddor som ingefära, gurkmeja, kardemumma, peppar, vitlök, chili och kryddnejlika. 

Lista på värmande och kylande mat i kinesisk medicin (yin och yang)

Enligt kinesisk medicin har olika mat och livsmedel olika egenskaper som kan vara värmande eller kylande både när det handlar om temperatur och energi. Det här i sin tur påverkar kroppen på olika sätt. Har man exempelvis brist på yin kan det vara ett tecken på att man har för mycket kyla i sitt system vilket gör att QI (energin) inte kan flöda som det ska i kroppen vilket kan leda till ökade obalanser. Den här obalansen kan exempelvis komma till uttryck i mensrelaterade besvär såsom PMS, svårt att få barn, utebliven ägglossning eller problem med sköldkörteln. 

Doctor Diamantis ger exempel i podcasten på hur ett överskott av yin respektive yang kan ges i uttryck:

Yinbrist: En person som är väldigt frusen av sig, kanske upplever IBS-symptom, prestationsprinsessa, har problem med ägglossning eller utebliven mens. Äter mycket sallader, smoothiebowls, tränar för mycket och äter för lite.

Yangöverskott: En person som alltid är varm och kan ha shorts- och t-shirt även om det är 10 grader ute. Äter processad mat och festar en del.

Här kommer en lista på mat och livsmedel med värmande egenskaper:

– Lammkött, nötkött, kyckling, lever, fårost, ägg, svarta bönor, linser, broccoli, grönkål, rotfrukter (neutralt till varmt) valnötter, kokos, solrosfrön, ghee och äkta smör.
– Kryddor som ingefära, cayennepeppar, vitlök, ceylonkanel, gurkmeja, kardemumma, peppar, vitlök, chili, kryddnejlika, muskot, persilja och kummin. 
– Ofta mat som är högt i protein och fett samt varm och tillagad mat som soppor, grytor, benbuljong och varma drycker. 

Livsmedel med mer kylande egenskaper:

– Räkor, krabba, sojaprodukter som sojabönor och tofu, tomat, spenat, sallad, blomkål, kål, aubergine, selleri, alger, yoghurt, svamp, sesamolja, pepparmint, grönt te, soja och salt.
– Frukter som banan, äpple, päron, vattenmelon, citrusfrukter, grapefrukt, mango och selleri. 
– Ofta kall och rå mat, kallt vatten och drycker.

Mat med mer neutrala egenskaper:

– Ris, sötpotatis, potatis, morötter, kidneybönor, dadlar, fikon, persikor, mandlar, jordnötter, mjölkprodukter som fullfet yoghurt och fetaost.
– Saffran, honung och lakritsrot.

Vi alla har en unik uppsättning av yin och yang i våra kroppar. Så exakt vad vi kan komma att behöva äta är individuellt och kommer att förändras beroende på var vi är i livet, hur vår livsstil ser ut men också vilken årstid det är. Är det så att du känner igen dig i yinbist kan det vara fördelaktigt att äta mat och livsmedel som är värmande i både temperatur och energi – framförallt under höst och vinter.

Här och här hittar du två härliga recept med värmande egenskaper <3

Disclaimer: Informationen i blogginlägget ska inte läsas som rekommendationer eller råd som är att likställa med medicinsk rådgivning.