Så stöttar du lymfcirkulationen för fantastiska effekter på hälsa och hormoner

Många av er har, precis som vi, utmaningar med att känna ett lugn när vi vaknar och rusar genast in i dagens alla todo’s. Det är som att tankarna direkt går till jobb, planering av dagen och vips så slår hjärtat snabbare, tankarna är överallt och stressen är igång. I de här lägena är det svårt att välja att göra det som faktiskt är bra för oss då vi redan klivit in i det sympatiska nervsystemet (fight-or flight mode).

Ofta vet vi vad vi egentligen behöver göra men det är svårt att ta steget av olika anledningar. Det är inte ovanligt att det dyker upp något form av motstånd som gör att du istället väljer att gå på autopilot: du fortsätter att beta av mailen fast du egentligen behöver en paus, du tar till mat som energi istället för att ge dig själv powernapen du behöver, du hoppar morgonyogan/meditationen/stunden för dig själv och börjar istället att jobba, diska, vika tvätt eller något helt annat. Att byta till rutinerna vi vet att vi egentligen skulle må bra av är enklare sagt än gjort, vi vet.

Morgonrutinen som väcker lymfsystemet och är 10/10 för både kropp och själ

Eftersom vi själva tampas med detta har vi tagit fram en mjuk morgonklass som fungerar som en meditation samtidigt som du rör kroppen och får igång lymfsystemet vilket har en mängd positiva effekter på vår hälsa och fertilitet (oavsett om du vill ha barn eller inte) som vi berättar mer om nedan. Vi vet hur kraftfullt det är att börja dagen med att grunda sig och vara i det parasympatiska nervsystemet: där kroppen kan läka, som stöttar våra hormoner och framförallt lugnar och grundar vårt inre. 

Den här klassen är kanske inte en “yogaklass” så som du är van vid utan detta är en blandning av medicinsk yoga och hormonyoga. Den här formen hjälper till att lugna kroppen, minska stresshormoner och få igång lymfsystemet. Precis vad vi kan behöva men som vi sällan ger oss själva då vi är så programmerade till att hela tiden “göra” och prestera vilket kan leda till att kroppen är i konstant stress. Det här är alltså inte en klass som handlar om prestation, utan bara om varande – och den passar alla oavsett tidigare erfarenhet av yoga. 

I klassen jobbar vi med olika rörelser som påverkar äggstockar, binjurar, sköldkörtel och lymfsystem positivt. Den tar högst 20 minuter och du får en magisk start på dagen som hjälper dig att landa i och lugna kroppen vilket är avgörande för vår menscykel, hormoner och fertilitet. 

Som sagt vet vi att man kan känna motstånd i början, men våga håll i och var konsekvent. Du kommer att uppleva resultat. Det kommer komma ett skifte. Jag, Susanna, gjorde passet under en vecka och bara på den veckan höjdes min heart rate variability, HRV (vilket är ett tecken på välbefinnande), jag kände mig mycket lugnare och fick mer energi efteråt. 

Hur påverkar lymfsystemet våra hormoner och fertilitet?

Anledningen till att lymfsystemet är så viktigt för vår hälsa och därmed vår fertilitet är att det är en del av vårt immunförsvar och hjälper till att skydda kroppen mot bakterier, virus och cancer. Lymfsystemet och blodsystemet hjälps åt att transportera bort vätska från ställen på kroppen där den är överflödig, håller kroppens vätskebalans på rätt nivå samt avlägsnar gamla och skadade celler. 

Lymfsystemet består av lymfa (en vätska som finns i kroppen), lymfkärl som transporterar lymfan, lymfkörtlar som suger upp en del av lymfan, tar hand om och förstör bakterier, virus och annat som kan vara skadligt för kroppen, brässen, mjälten samt annan lymfatisk vävnad som halsmandlarna. 

Så stöttar du lymfcirkulationen

Nycklar för att stötta lymfcirkulation är exempelvis djupandning, rörelse och stressreducering, vilket alla är delar du får du tillgång till i klassen. Om du känner igen dig i symptom som hormonobalans, återkommande urinvägsinfektioner, uppsvälldhet, huvudvärk eller svårt att gå ned i vikt trots bra kost och träningsvanor kan det vara kopplat till ett dåligt flöde eller överbelastning på ditt lymfsystem. 

Olika exempel på delar som kan påverka ditt lymfsystem:

  • P-piller 
  • BH, kläder eller strumpor som lämnar märken på kroppen när du tar av dem
  • Vätskedrivande drycker som exempelvis energidryck eller kaffe
  • Blodsockersvängningar skapade av kost
  • Olika stressorer (inre som yttre)
  • Träning som inte passar din kropp, exempelvis om du upplever dig svullen efter träning 
  • Andra delar som slag på kroppen, brännskador, operationsärr eller inaktivitet

Olika övningar för lymfsystemet 

I klassen som vi själva kör varje dag går vi igenom flera övningar som får igång lymfsystemet och påverkar olika körtlar i kroppen vilket kan ha en positiv effekt på dina hormoner. 

Här går vi igenom övningarna och potentiella effekter du kan få av de olika övningarna:

Änglavingar 
Genom att göra fem stycken änglavingar öppnar du upp ditt lymfsystem som får igång din kropp. 

Cirkla axlarna fram och tillbaka i mjuka rörelser 
Väcker kroppen. 

Massera lymfnoden i nyckelbensgropen 
En mjuk rörelse som du kan använda flera gånger om dagen för att få igång ditt lymfsystem och ditt flöde i kroppen. I nyckelbensgropen finns en lymfnod där all lymfa tömmer sig i in i blodbanan (våra hormoner cirkulerar i blodet).

Sidofällning 
Sträcker ut ytliga och djupt liggande muskler i bröstkorgen och mellan revbenen. Det här gör att andningen på sikt kommer att kännas lättare och få utrymme i lungorna som kan hjälpa till att sänka dina kortisolnivåer (kroppen kan prioritera dina hormoner framför överlevnad)

Sidorotation 
Lugnar nervbanor i ryggraden och minskar oro. Lindrar smärtsamma menstruationer samt stärker livmodern. Renar njure, lever, mjälte och gallblåsa samt tunn- och tjocktarm. Ökar rörligheten i hela ryggraden.

Katt/ko 
Ger en mjuk massage för ryggraden och de inre organen. Sträcker ut framsidan av överkroppen och ger en skön effekt i kroppen. 

Benen upp mot taket 
Ökar blodcirkulationen till bäckenet, magen, hjärtat och huvudet. Kan även hjälpa till mot huvudvärk och sömnsvårigheter samtidigt som den ger ökad energi och lugnar sinnet. Sägs föryngra hela vår organism. Denna övning ska inte göras vid högt blodtryck, mens eller graviditet. 

Fördelar med hormonyoga och att få igång lymfsystemet

Fördelarna med hormonyoga och att få igång lymfsystemet är många. Nedan tänkte vi sammanfatta några av fördelarna som en liten pepp inför den kommande klassen! När vi gör yoga som är utformad för just hormonsystemet gör vi mjuka rörelser som påverkar vårt lugn- och ro-system som exempelvis hypofysen, sköldkörteln, binjurar och äggstockarna som är avgörande för fertilitet.

Som vi redan vet är stress inget happy-pill för våra hormoner utan det är en av de största anledningarna till att så många upplever hormonella obalanser, fertilitetsproblem och andra symptom kopplade till menscykeln. Genom att andas på rätt sätt (och andas lugnare) samt att göra lugnare former av aktiviteter så sjunker nivån av stresshormoner och generellt sätt gör det att hormonbalansen blir bättre. Du hjälper även till att minska på spänningar, öka energiflödet och blodcirkulation (kom ihåg att våra hormoner färdas i blodomloppet) som i sin tur kan minska symtom som svullnad, menssmärtor och stelhet. 

Så, ge dig själv den här tiden, du är värd den. En stund för bara dig själv där du släpper prestation och perfektion. Den här stunden är till dig själv, för dig själv. För att få in rutinen skulle vi rekommendera dig att göra den minst fem dagar i veckan, helst på morgonen för att redan från morgonen få tillgång till alla härliga effekter. Det går hur bra som helst att göra den någon annan tid under dagen om det passar dig bättre och du kan även göra den fler gånger om dagen när du behöver en paus. Du kan även korta ned den och enbart göra fem minuter om det är tiden du har. 

Du hittar klassen här.