Jag har utebliven mens - är det HA (hypotalamisk amenorre)?

Har du slutet med p-piller och mensen lyser med sin frånvaro? Försöker du tracka din ägglossning på LH-stickor men får aldrig ett positivt utslag? Har du gått månader eller till och med år utan att du haft din ägglossning (och därmed mens)? Då kan det vara så att du har något som kallas Hypotalamisk Amenorre. 

Vad innebär utebliven mens och Hypotalamisk Amenorré?

HA, förkortningen av Hypotalamisk Amenorré, karaktäriseras av utebliven ägglossning och mens i minst 6 månader upp till flera år. Det innebär helt enkelt att du har slutat att ägglossa och att du därmed heller inte har någon mens. Din hypotalamus och dina äggstockar har på ett sätt nått ett dödläge (det låter mer dramatiskt än vad det är). Detta orsakas av ett problem i hypotalamus och är ett resultat av att man under lång tid fått i sig för lite energi och näring, överträning och/eller för mycket stress (inre som yttre) i förhållande till återhämtning. Det här skapar en obalans mellan hypotalamus (som sitter i hjärnan), dina äggstockar, binjurar och dina könshormoner. När den här processen rubbas påverkar det dina könshormoner som gör att du slutar att ägglossa vilket i sin tur gör att du inte får din mens.

När du har HA, så försöker hypotalamus egentligen att skydda dig genom att inte tillföra ytterligare stress till din kropp – i form av en graviditet. Den signalerar till dina äggstockar att det inte är rätt läge för din kropp att bära ett barn.

Vanliga tecken på utebliven mens/HA:

Anovulation – dina äggstockar släpper inga ägg
Amenorre – du har ingen ägglossning (eller menstruation) på minst 6 månader eller mer
Du har inget fertilt sekret – dvs inga flytningar som är ett resultat av lågt östrogen

Vad beror min uteblivna mens på?

HA är ett tydligt tecken från din kropp att något inte är i sin ordning. När du slutar ägglossa i månader och till och med år, så försöker din kropp göra allt den kan för att signalera att att något inte är som det ska i form av olika symptom. När du är under extrem stress eller är underviktig (för just din kropp) så kommer kroppen prioritera bort ytterligare stress (att bära ett barn) genom att stänga ned ägglossning. Kroppen är vis och den kommer alltid att prioritera överlevnad (att hantera stressen), framför fertilitet. 

Generellt sätt skulle man kunna dela in HA i tre olika delar:
– Viktrelaterat
– Träningsrelaterat
– Stressrelaterat
Många kvinnor med HA har oftast en kombination av dessa tre då de många gånger går in i varandra. 

Viktrelaterat

För att ha en regelbunden ägglossning och menscykel så behöver man som kvinna en viss grad av kroppsfett. Exakt hur mycket kroppsfett vi behöver varierar från person till person, då vi alla är unika. En studie visade att kvinnor som hade haft utebliven mens och legat väldigt lågt i kroppsfett men som gick upp i vikt fick tillbaka sin ägglossning och menscykel. Många kvinnor som begränsar sitt ätande på ett eller annat sätt har ökad risk att få utebliven mens. Har du eller har haft någon form av ätstörning såsom anorexi, ortorexi, bulimi eller har en dysfunktionell relation till mat och träning är sannolikheten större att få HA. 

Träningsrelaterat

Det är välkänt att kvinnor som idrottar på hög nivå oftast löper större risk att få utebliven mens som ett resultat av hård träning i kombination med att inte äta tillräckligt och samtidigt ligga på en låg fettprocent. Det innebär att många idrottande kvinnor helt enkelt gör av med mer energi än de får i sig. Det som händer när man inte äter tillräckligt mycket i kombination med att man tränar extremt hårt är att kroppen inte känner sig trygg. Det är som att förvänta dig att din bil ska köra dubbelt så långt som du har bensin för – det är inte möjligt. Oavsett om du ser dig själv som en “idrottare” eller inte, tränar du flera gånger i veckan eller till och med flera timmar om dagen utan att ge din kropp det den behöver så kommer den att stänga ned din menscykel. 

En studie visade av 70 % av kvinnliga idrottare rapporterade att de hade oregelbunden cykel, 21 % hade amenorre och 44 % använde p-piller för att reglera sin menscykel. Många kvinnor tror att det är normalt att bli av med sin menscykel, men det är varken normalt eller hälsosamt. Att träna hårt kan bli ytterligare en stress för kroppen men vad forskning många gånger visar är att det inte alltid behöver handla om träningen i sig utan att man får i sig för lite i förhållande till vad man gör av med (oavsett om det är medvetet eller omedvetet). 

Stressrelaterat

Stress har en otrolig påverkan på menscykeln. Om du har HA är sannolikheten stor att den orsakas av en blandning av stress (inre som yttre), överträning och för lite mat. Vad vissa studier visar är att kvinnor med HA har högre nivåer av stresshormonet kortisol än kvinnor med regelbundna cykler. Det här är inte konstigt med tanke på att både överträning och för lite mat är en form av fysisk stress för kroppen. Detta i kombination med andra delar som känslor av att inte vara tillräcklig, stress kring mat och kropp, utmaningar i en relation eller att inte tycka om sig själv leder till stora mängder stress. Därför är det så viktigt att i en läkningsprocess från HA hitta verktyg och strategier för att hantera stressen du upplever. 

Effekter av att utebliven ägglossning och mens

Utebliven ägglossning och mens har en mängd effekter på vår hälsa. För hormoner i balans är det viktigt med ägglossning (som du kan läsa mer om här). Inte nog med det finns det även en ökad risk för benskörhet om du är utan din menscykel under långt tid. Desto längre tid du är utan din menscykel desto större är risken att någon gång drabbas av benskörhet – därför är det viktigt att ta action på detta nu (utöver alla andra positiva hälsoeffekter vi får av att ha en regelbunden menscykel).

Om du vill läsa mer om hur du kan få tillbaka din uteblivna ägglossning därmed få en regelbunden menscykel på ett naturligt sätt kan du läsa detta blogginlägg. Vi går på djupet i vilka livsstilsförändringar som kan vara gynnsamma för dig för att få tillbaka din cykel.