Del II: Få koll på din menscykel - mät kroppstemperatur 

Idag fortsätter vi på vår tredelade mini-serie där vi går igenom grunderna för att få koll på vår menscykel. I del I gick vi in på allt du behöver veta om ditt fertila sekret och hur du kan använda det som ett verktyg i din menscykel. Idag går vi in på del II, allt du behöver veta om din basala kroppstemperatur, hur du mäter den på bästa sätt och vad som påverkar den. Din basala kroppstemperatur är ett mått på din kroppstemperatur när du är helt i vila och är det bästa verktyget för att bekräfta att din ägglossning har skett. 

Hur förändras min kroppstemperatur beroende på var jag är i menscykeln?

Beroende på var du är i din menscykel så kommer den basala kroppstemperaturen att förändras. Progesteron som är det dominerande hormonet i fas 3, har en termogen effekt på kroppen (vilket innebär att kroppstemperaturen ökar). Dina progesteronnivåer ökar efter ägglossning vilket gör att din kroppstemperatur kommer att öka med ca 0.2-0.6 grader och vara högre från ägglossning till och med nästa mens.

Anledningen till att det är bra att ha koll på din basala kroppstemperatur är helt enkelt för att:

  1. Bekräfta att du har haft ägglossning, den kan med andra ord inte förutspå ägglossning utan det är därför du vill ha koll på ditt sekret.
  2. Förutspå när din mens ska komma- 

Hur mäter jag kroppstemperaturen på rätt sätt?

Först och främst behöver du en termometer som mäter två decimaler.

1. Ta din temperatur det första du gör på morgonen innan du har gått ur sängen

För att du ska få en så exakt temperatur som möjligt när din kropp är helt i vila behöver du fått till minst 5 timmars sammanhängande sömn. Om du exempelvis går upp och går, dricker ett glas vatten eller går på toaletten innan du tar temperaturen så kommer du inte få ett exakt mått. Så det bästa sättet att komma ihåg att ta din temp är att ha den nära till hands så du kan ta den det första du gör på morgonen, innan du går upp! 

2. Låt termometern vara i minst 5 minuter innan du trycker på knappen

För att du ska få ett exakt mått på din temperatur så är det viktigt att låta termometern vara i munnen minst fem minuter innan du trycker på knappen. För när du låter tempen vara i munnen i några minuter innan du trycker på knappen så får den en chans att värma upp sig (annars är det lätt att temperaturen är lägre än vad den egentligen är). Vi brukar se de här fem minuterna som ett perfekt tillfälle för meditation eller göra en snabb bodyscanning. Ett magiskt sätt att starta dagen på. Win-win!

3. Ta din temperatur ungefär samma tid varje morgon

Din basala kroppstemperatur ökar varje 30:e minut du sover. Så om du exempelvis går upp vid 06 en morgon och 10 en annan morgon så kommer du märka en skillnad i din temperatur. Men, självklart går vi inte upp exakt samma tid varje dag, så det är inget du ska stressa över utan det är bara viktigt att känna till och vara medveten om. Det är viktigare att du sover gott under natten än att du ska gå upp tidigare för att ta din temperatur (sömn är key för menscykeln). Så hitta ett avslappnat förhållningssätt till detta! Intentionen kan vara att ta tempen ungefär samma tid varje dag, men om det är så att du går upp mycket tidigare eller senare än du brukar eller att du har haft en tuff natt – skriv en liten anteckning om det i din app eller kalendern så har du koll på det.

Vad påverkar min kroppstemperatur?

Det finns flera saker i vår vardag som påverkar den basala kroppstemperaturen. Genom att ta din temp kommer du lära dig hur olika saker i din vardag har en påverkan på din kropp och din vilotemperatur. Därför är det ett grymt verktyg att skriva anteckningar för då blir det enklare att gå tillbaka i slutet på cykeln om det är något som är oklart. och se vad som påverkat din temp! 

Olika delar i vardagen som kan påverka din basala kroppstemperatur:
Stress, vilken tid du går upp, sjukdom eller feber, alkohol (påverkar din temp dagen efter), resor och olika tidszoner, matallergier, att dricka något på morgonen innan du tar du din temp, att ta tempen olika tider eller ha inne termometern olika länge.

Vi är alla olika så hur vi påverkas av ovanstående faktorer är helt enkelt olika. För vissa kan det bli en stor skillnad, medans för andra knappt ingen alls. Ditt jobb är att lära känna dig själv och vilka faktorer som påverkar dig så att du kan få ett så exakt mått som möjligt. Och kom ihåg att det inte finns något som heter perfekt när det kommer till att tracka vår cykel och vår temperatur – vad det handlar om är att lära känna vår kropp och kunna identifiera vilka delar i din vardag som påverkar just din kropp.

Hur vet jag att jag haft ägglossning genom att mäta min kroppstemperatur?

För att bekräfta ägglossning genom tempmätning behöver du ha minst tre “normala” dagar där din basala kroppstemperatur är högre än de föregående sex “normala” dagarna. Med normala menas att din temperatur inte är högre pga exempelvis att du sovit annorlunda eller att du varit sjuk. Ofta håller temperaturhöjningen i sig genom hela din fas tre, dvs perioden från ägglossning till och med nästa mens. Om det är så att du ex har mer än 16 dagars hög temperatur efter ägglossning kan det vara ett tidigt tecken på att du är gravid. 

Kom ihåg att din basala kroppstemperatur bara visar när du har haft ägglossning, det går inte att säga när du ska få din ägglossning (och det är perioden innan ägglossning som vi är fertila) så det är viktigt att du kombinerar detta med att ha koll på ditt fertila sekret för att undvika eventuell graviditet.

Här kan du läsa om del I i att förstå din menscykel - tracka kroppstemperatur och del III - lär känna din cervix.