Tips för dig som vill sluta med kaffe och koffeinfria alternativ

 

För många är den första koppen kaffe på morgonen helig, vi vet. Det gör det i princip till en omöjlig tanke att sluta med kaffe, speciellt eftersom det inte funnits något särskilt bra alternativ som kan ersätta den där första koppen – tills nu: Chicca Roast <3 

Koffein och menscykeln

Koffein är ett omdebatterat ämne och i dagsläget finns det inte tillräckligt mycket forskning på koffein kopplat till just menscykeln. Vad som blivit mer och mer framträdande de senaste åren är att allt fler kvinnor vittnar om hur en livsstil utan koffein hjälpt dem minska eller helt bli av med mensrelaterade problem såsom PMS, PCOS, oregelbunden ägglossning och utebliven mens. Koffein kan ha en rad positiva effekter men något allt fler upplever, speciellt kvinnor, är hur koffein också kan leda till motsatsen. Framförallt när det tillsätts på en redan stressad kropp och livsstil. 

Men hur påverkar koffein egentligen menscykeln och våra hormoner? 

Anledningen till att koffein kan ha en effekt på menscykeln bottnar i att koffein stimulerar våra stresshormoner, kortisol och adrenalin. När vi redan är stressade, oavsett om det handlar om yttre eller inre stress, blir koffeinet en ytterligare stressor som kan ställa till det för de kvinnliga könshormonerna. Kroppen är vis och kommer alltid att välja överlevnad, det vill säga att hantera stressen, framför fertilitet.

Hur gör jag för att sluta med koffein eller kaffe?

Vi vet att många går i tankarna att skära ned och i vissa fall testa att utesluta kaffe helt för sina hormoner och menscykelns skull. Vad som är viktigt att komma ihåg är att vi alla är olika vilket gör att vi reagerar olika på koffein. Hur väl just din kropp klarar av koffein beror på hur väl du kan bryta ned koffeinet, vilka enzymer du har mer eller mindre av, hur din livsstil ser ut och hur mycket stress du utsätts för (såväl inre som yttre).

Men, är det så att du upplever du olika symtom kopplat till menscykeln som humörsvängningar, oro och ångest innan mens, utebliven mens, oregelbunden ägglossning eller klimakteriebesvär – så kan det vara ett kraftfullt verktyg att testa utesluta koffein för några cykler för att se om det blir någon positiv skillnad. 

Vi vet, nu kanske du tänker ”ni har ingen aning om hur jag blir utan mitt kaffe” eller ”hur ska jag ens fungera utan mitt kaffe på morgonen”? Det låter hårt att säga men det som vi oftast är som mest fästa vid och känner som mest motstånd till att sluta med är oftast det vi behöver sluta med allra mest. Vi vet också att man kanske känner sig lite som en zombie när man slutar med kaffe, eller att man får ökad hunger, känner sig mer irriterad eller diverse olika symptom. Men, de fysiska och emotionella förändringarna du går igenom är temporära – de kommer att gå över när koffeinet går ur din kropp, dina hormoner börjar balansera sig igen och din kropp känner sig trygg. Det bästa av allt är att du med stor sannolikhet kommer uppnå en ny dimension av mående när du tagit dig förbi de första dagarna (veckorna) då din kropp kliver in i det parasympatiska nervsystemet – ett läge där kroppen känner sig trygg och lugn. 

Här kommer några konkreta tips som kan underlätta att sluta med koffein

Du behöver veta ditt varför

Först och främst, när vi gör förändringar är det viktigt att veta varför vi gör det. Ha en tydlig intention för det kommer att hjälpa dig att inte falla tillbaka i gamla mönster när suget är enormt stort eller när du börjar känna av biverkningarna av att ha varit utan koffein några dagar. Du vet varför du gör det – håll fast vid det. 

Byt ut till något annat som skapar magi för din kropp

Det är alltid enklast att bryta en vana genom att ersätta med något annat – och äntligen har vi hittat ett alternativ som toppar kaffe (wiiie). Inte nog med att det ser ut som kaffe så påminner det även om kaffe i smaken med rostade, nötiga toner och en hint av choklad och sötma. Pricken över i:et är att det även innehåller en mängd hälsofördelar.

Du får med andra ord både din heliga kopp på morgonen (eller du kan faktiskt dricka det när som med tanke på att det innehåller noll koffein) samtidigt som du får i dig en dos av den prebiotiska fibern inulin som både har en påverkan på din tarm, matsmältning och inte påverkar blodsockret då den inte tas upp i blodet utan går raka vägen till tarmen. Det är helt enkelt ett perfekt alternativ till dig som vill minska eller utesluta koffein men även för dig som är insulinkänslig eller har diabetes.

Andra alternativ att byta ut kaffet mot är ex téer (var uppmärksam på att många teer kan innehålla en viss mängd koffein), matchalatte (innehåller en viss mängd koffein men mindre än kaffe), varmt citronvatten, golden milk eller varm choklad med kakao. Men, vi vet, det är inte samma sak, det är en av anledningarna till att vi älskar Chicca Roast då det verkligen påminner om kaffe. 

Ha tålamod, var konsekvent och slipp biverkningar 

En förändring sker inte över en natt, det kommer ta ett litet tag för kroppen att vänja sig att vara utan koffein – samma sak för ditt mind. För oss har Chicca varit en life-savior då det är så gott samtidigt som vi kan ha kvar vår älskade morgon-rutin och efter-maten-rutin – utan att uppleva några biverkningar som att inte kunna sova på kvällen, energidippar, ökad oro och ångest, hjärndimma, ökad stress eller PMS-besvär. Det om något är värt allt! 

Du kan läsa mer om Chicca Roast här.