Koffein kopplat till menscykel och fertilitet

Idag tänkte vi gå in på ett ämne vi vet berör många, nämligen – vad finns det egentligen för koppling mellan koffein, menscykel och fertilitet? De senaste åren har allt fler kvinnor vittnat om hur en livsstil utan koffein hjälpt dem minska eller helt bli av med mensrelaterade problem såsom PMS, PCOS, oregelbunden ägglossning och utebliven mens. Koffein kan ha många positiva effekter men något som allt fler alltså upplevt är hur koffein även kan leda till motsatsen, framförallt när det tillsätts på en redan stressad kropp och livsstil.

Så först och främst, hur kommer det sig att vi dricker koffein? 

Jo, många gånger handlar det om att vi vill bli pigga. Det koffeinet gör är att det triggar en stressrespons i kroppen. Det stimulerar våra stresshormoner, kortisol och adrenalin, vilket gör att du ofta känner dig pigg och alert efter en kopp kaffe eller annan koffeinhaltig dryck. Men, frågan är hur det här påverkar menscykeln? Det tänkte vi förklara i det här inlägget.

Koffein och stress, inte den bästa kombon för vår menscykel

Kortisol och vårt kära progesteron (ett av de viktiga könshormonerna hos kvinnor) kommer från samma grundhormon, pregnenalon. När kroppen upplever stress oavsett om det handlar om att det skapas av koffein, tighta deadlines på jobbet eller tankar om att inte vara tillräcklig kommer kroppen (dvs dina binjurar) att prioritera att producera kortisol framför progesteron, för att hantera stressen. Det här innebär rent krasst att mer kortisol är lika med mindre progesteron, det här i sin tur påverkar såklart balansen mellan dina hormoner. Koppen är vis och kommer alltid att välja överlevnad, det vill säga att hantera stressen, framför fertilitet.

Inte nog med att för mycket stress påverkar våra hormoner så har det en mängd andra negativa effekter på vår kropp och hälsa som i sin tur påverkar menscykeln. När vi utsätts för stress går vi in i något som kallas fight-or-flight mode. Här aktiveras den sympatiska delen av nervsystemet och i det här läget förbereder sig kroppen för strid där det enda fokuset är på att överleva. Kroppen prioriterar helt enkelt bort alla funktioner som inte är nödvändiga för överlevnad (men som är viktigt ur ett hälsoperspektiv och för livskvalitet).

Den andra delen av nervsystemet, den parasympatiska delen är å andra sidan motsatsen – i det här läget känner kroppen sig trygg, lugn och den kan fungera som den är menad att göra, dvs den prioriterar fertilitet och menscykel då överlevnaden inte är hotad. En viktig poäng att lyfta är att vi inte kan vara i båda delarna samtidigt utan antingen är man i det ena eller i det andra. Så, när vi är i stress så kommer kroppen inte prioritera att vila, bygga upp sig eller prioritera matsmältning (kroppen prioriterar inte att producera magsyra, galla från levern som kan bryta ned maten på rätt sätt vilket gör att maten kommer ned till tarmarna onedbrutet vilket kan leda till problem med magen).

Med andra ord vill vi sträva efter att vara mycket mer i det parasympatiska nervsystemet så att kroppen får förutsättningar att bygga upp sig och läka! 

Men, hur vet jag om jag kan dricka koffein utan att det påverkar mina hormoner och menscykel negativt? 

Först och främst – vi är alla olika vilket gör att vi kommer att reagera olika på koffein. Utöver det handlar det också om genetik det vill säga hur väl du bryter ned koffein, vilka enzymer du har mer eller mindre av, när och hur du dricker koffein, hur hög stressnivå du har och hur din livsstil ser ut i övrigt.

Det finns ingen entydig forskning på exakt vad koffein gör och inte, framförallt inte när det kommer till den kvinnliga kroppen. Därför blir det viktigt att du känner efter vilka effekter koffein har på din kropp – våga lyssna på den information som kroppen signalerar till dig. Om det är så att du har utebliven mens, oregelbunden eller utebliven ägglossning, mycket PMS, PMDS eller PCOS kan ett kraftfullt alternativ vara att testa att utesluta koffein under några cykler för att se om du upplever någon skillnad. Många kvinnor vittnar om att när de tagit bort koffein har de blivit av med symptom som PMS, cystor, migrän men också fått tillbaka ägglossning, fått en längre fas tre och lyckats bli gravida. 

Så är koffein bra eller dåligt för menscykeln och hormoner?

Som vi varit inne på är koffein är ett omdebatterat ämne där forskning pekar på både positiva och negativa hälsoeffekter. Koffein kan ha positiva effekter men något allt fler kvinnor upplevt är hur koffein också kan leda till motsatsen, framförallt när det tillsätts på en redan stressad kropp och livsstil. 

Om du vill testa ett ekologiskt och koffeinfritt alternativ till kaffe kan vi rekommendera att kolla in vår produkt Chicca Roast.