Det händer olika saker i vår kropp i våra tre faser i menscykeln. Det påverkar vilken näring och vilka inputs, dvs valen vi gör i vår vardag, som vi behöver i respektive fas.

Fas 1: dagarna då vi har mens.
Fas 2: dagarna efter mensen fram till ägglossning.
Fas 3: dagarna från ägglossning fram till nästa mens.

Det händer olika saker i kroppen under våra tre faser i menscykeln vilket är kopplat till vår biologi. Våra faser har en inverkan på hur vi mår, hur vår kropp känns, vilket sinnesläge vi är i och hur sociala vi är. Varför skulle vi äta, träna, känna och bete oss på samma sätt dag in och dag ut? Det är därför kraftfullt att anpassa våra inputs, det vill säga valen vi gör i vår livsstil utifrån respektive fas.

Om vi lyssnar på kroppens signaler har vi förmodligen känt att vi är sugna på olika sorters mat under en fas, att vi behöver mer sömn och återhämtning under en annan och har olika mycket energi under faserna. Ofta lyssnar vi inte på vad kroppens signalerar, då vi lever i en linjär värld baserat på den manliga biologin. Vi lever med föreställningen att vi ska kunna äta likadant varje dag, träna lika mycket och hårt varje dag, känna samma energinivå varje dag och sova lika mycket varje natt. Babe, känn in vad du faktiskt behöver, inte vad du föreställer dig att du behöver. #womensync