Idag delar vi Stinas berättelse i hur hon diagnostiserades med endometrios och hur hon genom livsstilsförändringar i kost, fysisk aktivitet och återhämtning kunnat minskat sina symptom som menssmärtor, värkande mage och cystor på äggstockarna. Vi är så glada att få dela Stina berättelse som kan bidra med inspiration, praktiska tips och verktyg för dig som går igenom en liknande resa med endometrios.

Hur har din resa med endometrios sett ut?

Jag hade så länge jag kunde minnas lidit av starka menssmärtor och allmän smärta i mage och bäckenbotten. Det var inget jag någonsin hade reflekterat särskilt mycket över eller hade sökt hjälpt för. Någonstans tänkte jag att det var ”normalt” att ha ont i samband med mens, så det var bara att härda ut. Det var inte förens när mina cystor på äggstockarna sprack flera månader i rad som jag bestämde mig att uppsöka en gynekolog - där och då påbörjades min utredning för endometrios.

Symtom vid endometrios

Vid den här tidpunkten hade jag sedan ett år tillbaka haft kraftiga och olidliga menssmärtor, varit svullen och öm i nedre delen av magen samt haft smärtsamma känningar i äggstockar, bäckenbotten och mage. När min gynekolog såg mig komma tillbaka månad efter månad med spruckna cystor så började han misstänka att något inte stod rätt till. Genom ultraljud kunde han även konstatera att det fanns misstänkta sammanväxningar av livmoderhinnan vilket kan vara ett tecken på endometrios. Efter det fick jag snabbt en tid för titthålsoperation där de då fastställde att ja, det var endometrios. 

Vård för endometrios

Min endometrios uppmärksammades ganska snabbt efter att jag sökt vård med tanke på att jag flera månader i rad kom in med spruckna cystor på äggstockarna. Detta i kombination med mina symtom och att man genom ultraljud kunde skymta sammanväxningar. Så tätt därefter blev jag bokad på en titthålsoperation där de tog bort en del sammanväxningar men långt ifrån allt. Därefter rekommenderade min gynekolog mig att påbörja en hormonell behandling med preventivmedel samt erbjöds jag starkare smärtstillande läkemedel för smärtan.

Jag har alltid brunnit för hälsa och inom mig fanns en drivkraft till att hitta ett alternativt sätt att minska mina symtom. Jag ville helst undvika att tillsätta hormoner i min kropp och valde därför att utbilda mig till Holistisk hälsoteraput och kinesiolog för att få mer kunskap om vad jag själv kunde göra för att stötta min kropp på annat sätt.

Gjorde du några förändringar i din livsstil för att förbättra din endometrios?

Jag var fast besluten att må bättre och gjorde därför de livsstilsförändringar som krävdes. Inom mig förstod jag att förändring kräver förändring och jag var beredd att skapa den!

Det första som jag identifierade var att stressen i mitt liv var den största boven i dramat. Jag blev medveten över hur jag ignorerat kroppens signaler och att jag ständigt levde på som om ”allting var bra” fast kroppen signalerade något helt annat. Det första viktiga steget blev därför att börja avsätta tid för att känna mer inåt och bli mer närvarande i min kropp för att kunna lyssna på och ta hand om den på bästa sätt. Jag avsatte dagligen tid för djupandning, prioriterade alltid en stund på yogamattan innan dagen startade och jag var väldigt noga med att inte gå över min kroppsgränser.

Träning och endometrios

Jag satte även en ny standard för träning. Nu handlade det inte längre om att träna för att se ut på ett visst sätt, träning blev nu ett verktyg för att kunna förbättra min hälsa och endometrios. Jag började röra på mig 30 minuter 5 ggr/veckan på det sättet som kändes bra just den dagen. Vissa dagar blev det promenad, andra blev det yinyoga och ibland blev det styrka. Det fina var att jag lyssnade på kroppen och lät den bestämma.

Kost och endometrios

När det kom till en förändring i kosten började jag med att utesluta en del inflammationsbildande kost, detta då endometrios till skillnad från andra mensrelaterade diagnoser är inflammationsdriven. Därför blir ett kraftfullt verktyg när det kommer till kost och endometrios att minska på livsmedel och mat som kan bidra till ökad inflammation i kroppen. I mitt fall valde jag att minska och till stor del utesluta livsmedel som innehöll vitt socker och sötningsmedel samt att jag redan sedan tidigare uteslutit gluten och fläskkött.

Att minska på sockret har gjort en otrolig skillnad för mig och min endometrios. Jag kunde snabbt känna av hur inflammation minskade i kroppen. Jag fick mindre smärta, blev rörligare och sakta men säkert försvann symptom efter symptom. I kombination med det här valde jag att stötta kroppen med de näringsbrister jag visste att jag hade med hjälp av rätt kosttillskott.

Vad skulle du ge för tips till någon som befinner sig i samma situation?

Endometrios är ett sätt för vår kropp att säga till oss att något är fel, att det är inflammationer i vår kropp. Det går i många fall att påverka din endometrios, vi ska inte behöva acceptera ett liv med konstant smärta. Det finns hjälp att få som inte betyder hormonell behandling eller smärtstillande, utan många symtom kopplat till endometrios går att minskas och förebyggas med hjälp av förändringar i livsstil. 

Informationen i texten ska inte läsas som råd som är att likställas med medicinsk rådgivning, den är till för att bidra med inspiration och tips. Om du upplever grava symtom eller sjukdom ska du alltid uppsöka medicinsk vård. Du kan läsa mer om endometrios här.

Du kan läsa mer om Stina här.