Justissemetoden - vad är det?

Vi vet att många funderar över vad som är det “bästa” sättet att kartlägga sin menscykel om man inte vill äta p-piller eller andra hormonella preventivmedel för att undvika graviditet eller vill bli gravid. Att kartlägga menscykeln är utöver detta ett fantastiskt verktyg för att få en större förståelse för dig själv och din kropp. Idag kommer du få lära dig om justissemetoden som är ett verktyg för att få koll på din menscykel.  

I vilka lägen kan jag ha nytta av Justissemetoden?   

Så, justissemetoden är helt enkelt ett verktyg du kan använda för att kartlägga din menscykel efter dina egna behov. Det finns många olika orsaker till varför du kan vilja börja kartlägga din menscykel, men de vanligaste orsakerna är de följande:
– Att du vill bli gravid
– Att du vill undvika graviditet
– Att hålla koll på din hälsa (använda det som en indikator på sin hälsostatus)
– Att undvika hormonella preparat (antingen för din kropp eller för miljöns skull)

I Justissemetoden används en så kallad ”sympto-thermal”-metod, vilket innebär att du kartlägger din menscykel med hjälp av en kalender (papper eller app), du tittar på ditt sekret och mäter din basala kroppstemperatur. Justissemetoden grundades 1987 av Geraldine Matus som hade som mål att sprida fertilitetsförståelse för alla som var intresserade av att förstå sin egen fertilitet och kropp bättre. 

Vad innebär egentligen fertilitetsförståelse? 

Fertilitetsförståelse innebär att du läser av din kropp och utgår från fertilitetstecken, det vill säga tecken som visar på om du potentiellt kan bli gravid eller inte dag för dag. Det finns flera olika sorters fertilitetsförståelsemetoder som exempelvis Billingmetoden, Sensiplan och kalendermetoden. Vad alla dessa metoder har gemensamt är att de handlar om att studera olika sorters fertilitetstecken för att ha koll på sin menscykel.

De olika fertilitetsförståelsemetodererna tillämpar olika regler kring hur man ska kartlägga sin mensyckel för att veta när ens fertila fönster öppnar. Det fertila fönstret karaktäriserar de dagar under månaden som du kan bli gravid. När det gäller att lära sig fertilitetsförståelsemetoder så är ett bra första steg att börja läsa på om menscykeln och fertilitetsförståelse och att börja notera sina egna observationer över vad som sker i din kropp under månaden. Om du vill lära dig någon metod fullt ut, som exempelvis Justissemetoden som beskrivs nedan, och kunna tillämpa den efter dina egna mål, är det bäst att gå till en handledare som hjälper dig tolka och kartlägga dina tecken. 

Sekret

En del i att kartlägga var du befinner dig i din menscykel handlar om att titta på frånvaron och närvaron av sekret. I Justissemetoden tittar man på sekret på två olika sätt. Det ena är ”känslan” (”sensation”) och det andra är ”sekret” (”mucus”). Denna rutin behöver göras både innan och efter toabesök eller duschbesök.

Så hur får jag koll på mitt sekret rent praktiskt? Jo, det får du genom att:

 Ta en bit toapapper, vik pappret så att det är platt och torka dig från vulvan (fram) och till analen (bakåt). Pappret kommer röra sig över ett område som heter ”perineum” eller mer känt som ”mellangården” (område mellan vulvan och analen). Du kommer få bestämma om du har en torr känsla, en krämig/lotionaktig känsla eller en halkig känsla. 

 Efter du bestämt känslan observerar du vad du har på pappret och testar att ta upp sekret med dina fingrar och tittar på det.

Ju närmare ägglossning du är, desto mer sekret brukar du vanligtvis producera. Det finns olika sorters sekret där både mängd, färg och textur varierar och kan indikera olika saker (för att läsa mer om sekret, läs länk här).

Basal kroppstemperatur (BBT)

En annan del i att kartlägga var du befinner dig i din menscykel handlar om att mäta din basala kroppstemperatur. Hur funkar egentligen det här? Jo, när du vaknar efter minst 5 timmars sömn i kroppen kan du mäta din basala kroppstemperatur med en termometer. För att få så korrekt resultat som möjligt, ta temperaturen varje dag i en till två menscykler för att få en uppfattning om hur din temperatur brukar variera under menscykelns gång. 

Vad du gör på natten och kvällen innan kan påverka resultatet, därför är det viktigt att ha koll på saker som spelar i form av om du sovit dåligt, vaknat ofta, kissat eller druckit alkohol. Alla dessa faktorer har nämligen en påverkan på din temperatur. Allergier/kost/sjukdomar kan också påverka din temperatur, vilket är viktigt att känna till. Exempelvis är det många som kan upptäcka att man har problem med sin sköldkörtel via denna väg. Här kan du läsa mer om hur du kan mäta din kroppstemperatur på ett korrekt sätt,

Cervixposition

Den tredje delen för att kartlägga din menscykel handlar om att lära känna din cervix, vilket är din livmoderhalstapp och är placerad längst upp i vaginan. Cervix rör sig och öppnar sig under olika delar av cykeln vilket är ett bra komplement för att ha koll på var du befinner dig i din cykel. Du kan läsa mer om cervix här.

Kartläggningen

Om du väljer att gå en grundkurs i Justissemetoden kommer du få tillgång till papperskartor där du kartlägger din cykel genom att skriva ned alla dina observationer under menscykeln som din basala kroppstemperatur, frånvaron eller närvaron av sekret och om cervix är öppen eller stängd om du även trackar det. Vissa tycker det är smidigare med en app och då brukar vi föreslå Read Your Body. 

Så för att göra det tydligt för dig, när du kartlägger din menscykel genom Justissemetoden gör du det genom kartläggning av cykeln i en app eller papperskarta, du observerar ditt sekret och mäter din kroppstemperatur.    

Alla kroppar är olika

En viktig aspekt att ha i åtanke är att din menscykel är unik för just dig och den påverkas av en mängd olika faktorer som din livsstil och livssituation. Alla kartläggningar, mönster, sekret och temperaturer är olika från kropp till kropp. Det kan också se olika ut i olika faser i livet därför är det viktigt att titta på allting som händer i realtid. Vad reagerar min kropp på just nu? Hur kommer det sig? 

Att förstå din egen kropp ger också en mängd information på hur du kan behöva stötta din kropp. Delar som stress, kostförändringar, träning, sömn och mental hälsa kommer göra avtryck i din menscykel. Genom fertilitetsförståelse kan du få en bättre insyn i hur dina hormoner fungerar och vad de signalerar. Detta innebär att du kan skräddarsy din egen kartläggning till dina egna behov.

Det här är ett gästinlägg av Selma Allerbo som är en utbildad HRHP i Justissemetoden och lärare i biologi samt engelska. Du hittar henne på Instagram @fertil.energi och på fertil.energi@gmail.com. Om du är intresserad av att lära dig Justissemetoden så börjar en kurs i början av november för de som är intresserade. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna. 

Om du gillade följande inlägg rekommenderar vi dig även att läsa:
Förstå din menscykel - förstå ditt sekret
Förstå din menscykel - tracka kroppstemperatur
Förstå din menscykel - cervix
Hur trackar jag min menscykel efter p-piller?