Vad finns det för hälsofördelar med cikoriarot?

Cikoriaroten är en gammal ört med ljusblå blommor som tillhör maskrosfamiljen (dandelion). Cikoria har använts i tusentals år i matlagning och i medicinskt syfte. Som läkeväxt har den främst använts som medel för magen, levern och gallan. 

Cikoria är full av den prebiotiska fibern inulin

Cikoriaroten innehåller cirka 68 % av en fiber som kallas inulin, som är en typ av kolhydrat som din kropp inte kan smälta vilket i sin tur gör att den inte påverkar blodsockret. Inulin är prebiotiskt vilket innebär att det blir till mat för de goda bakterierna i tarmen. De goda bakterierna har en viktig roll för att stärka immunförsvar, minska inflammation och förbättra näringsupptag. 

Sammanfattning: Cikoriaroten består till mestadels av inulin som är en prebiotisk fiber som kan hjälpa till att främja de goda bakterierna i tarmen.

Referenser:
Näringsfördelar med cikoria: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5745685/ 
Inulin och fruktoligosackarid: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11497328/ 
Fördelarna med prebiotika: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18215222/ 
Hälsoeffekterna av prebiotika: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6041804/ 

 

Cikoria kan vara positiv för blodsockerkontroll

Cikoriaroten kan påverka blodsockerkontroll på ett positivt sätt. Detta på grund av att inulin inte tas upp i blodet och därav inte höjer blodsockret vilket speciellt skulle kunna vara fördelaktigt för personer med diabetes. Det kan även bero på att inulin har förmågan att främja tillväxt av de fördelaktiga bakterierna som är involverade i kolhydratmetabolismen, som bryter ned kolhydrater till sockerarter, och känslighet för insulin, det hormon som hjälper kroppen att absorbera sockret från blodet. Det behövs mer studier för att fastställa exakt vilka fördelar cikoriaroten kan ha på blodsocker. 

Cikorian innehåller också cikorinsyra och klorogena syror som kunnat visa sig öka muskelkänsligheten för insulin. 

Sammanfattning: Inulin och andra komponenter i Cikoria-roten kan hjälpa till att förbättra blodsockerkontroll framförallt för personer med diabetes. 

Referenser:
Inulin och diabetes (råttor): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5835350/ 
Inulin och diabetes på kvinnor: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3638225/ 
Effekter av inulin på fördiabetes: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26571012/ 
Inulin och blodsocker på kvinnor med diabetes: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3638225/ 
Insulinkänslighet kopplat till cikoria: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24126061/ 
Insulinkänslighet kopplat till cikorinsyra och klorogena syror: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29325917/ 


Cikoria kan ha positiv inverkan på matsmältning 

Eftersom inulinet i cikorian går igenom kroppen utan att smältas och i sin tur matar de goda bakterierna i tarmen, kan det ha en positiv effekt på matsmältning. Cikorian kan även vara naturligt laxerande eftersom den innehåller fibrer vilket gör att den kan få igång dina tarmar och därmed lindra förstoppning. 

En fyra veckors studie på 44 vuxna med förstoppning visade att intag av 12 gram av cikoriainulin per dag hjälpte till att få igång tarmrörelsen avsevärt, jämför med placebogruppen. En annan studie med 16 personer som gick på toaletten sällan tog en daglig dos på 10 gram fick igång tarmrörelsen och ökade antal toalettbesök. Det finns begränsat med forskning på hur cikoriainulin så mer forskning behövs. 

Sammanfattning; Med tanke på inulin, kan det vara så att cikoria kan hjälpa till att minska förstoppning och öka antal toalettbesök. 

Referenser:
Förstoppning och cikoriainulin: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27492975/ 
Förstoppning och cikoria: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27492975/ 
Toalettfrekvens och cikoriainulin: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268005X19303686 

Cikoria kan verka antiinflammatorisk 

Cikoria kan ha antioxidativa effekter som kan vara kopplade till förebyggande av inflammation enligt en studie från maj 2011. Deltagare som drack ca 10 gram cikoriakaffe dagligen minskad blod- och plasmaviskositet efter bara en vecka vilket forskarna tillskrev antioxidanterna i drycken. En av antioxidanternas egenskaper är att bekämpa fria radikaler och skydda kroppen från oxidativ stress. 

Cikoria är näringsrik

Cikoriaroten innehåller vitaminer och mineraler som kalcium, kalium, vitamin C, niacin och mangan. Utöver det innehåller även cikoria även bitterämnena lactucin och lactucopicrin som sägs kunna ha en lugnande effekt. 

Hur får jag i mig cikoriarot? 

När vi började se samband mellan koffein och negativa effekter på menscykeln och kvinnors hälsa hittade vi rostad cikoria som använts på olika platser i världen som ett typ av kaffesubstitut. Det är bland annat förekommande i New Orleans i USA där det utgör en populär kaffeliknande dryck. När vi lärde oss om cikorians många hälsoeffekter och goda kaffeliknande smak valde vi att ta fram en egen cikoriaprodukt – Chicca Roast – som är helt ekologisk och med en fantastisk arom. Chicca Roast är ett perfekt substitut till kaffe som är helt koffeinfritt och passar därför den som är känslig för koffein och vill hitta ett bra alternativ.


I dessa falla ska du inte inta cikoria:

​​Även om det finns många fördelar med cikoria för din hälsa, bör du inte konsumera det i överskott. Cikoria är en kraftfull ört med flera aktiva ämnen vilket gör att det kan påverka vår hälsa på flera sätt. I dessa fall du ska undvika intag av Cikoria:

  • Cikoria är en örtprodukt. Använd inte örtprodukter när du är gravid eller ammar utan att först prata med din barnmorska eller läkare. Läs mer på Livsmedelsverket eller rådfråga din läkare eller barnmorska.
  • Cikoria är besläktad med korsört, ringblommor och tusenskönor så om du har allergi mot någon av dessa kan det trigga allergiska reaktioner, likaså för dig med pollenallergi. 
  • Ett stort intag av cikoria (över 20 g/dag) kan ge risk för förstoppning, magkramper och diarré. 
  • Om du har gallsten kan för mycket cikoria förvärra problemet, så var noga med att tala med en läkare innan användning. 

Sammanfattning av cikoria:

  • En rot som tillhör dandelionfamiljen.
  • Består till störst del av den prebiotiska fibern inulin.
  • Kan medföra hälsofördelar som förbättrad blodsockerkontroll och passar därför perfekt för diabetiker eller andra med blodsockerproblem.
  • Kan medföra hälsofördelar som förbättrad matsmältning och lindrad förstoppning.
  • Innehåller bitterämnena lactucin och lactucopicrin som kan ha en lugnande effekt.
  • Innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler som: K-vitamin, kalcium, kalium, C-vitamin och mangan.
  • Undvik om du är gravid, ammar eller har gallsten.
  • Var uppmärksam om du är allergisk mot björkpollen, korsört, ringblommor eller tusenskönor då det kan ge allergisymtom.

Läs om Womensyncs produkt Chicca Roast som är gjord på cikoriaroten.