Vad är kollagen?

Vad är kollagen?

Kollagen är ett protein och utgör 30-35 % av kroppens protein vilket gör det till det största och mest förekommande proteinet i kroppen. Kollagen finns i hud, hår, naglar, tarmvägg, muskler, vävnader, brosk, ligament och bindväv. Utöver det finns det i organ som hjärta, lever och lungor. 

Man brukar säga att kollagen är som kroppens “lim”. Kollagen bidrar även till att hålla hud, hår och naglar fasta/hållbara och återfuktade. 

Det finns olika typer av kollagen där de mest förekommande är typerna I, II och III:

  • Kollagen typ I: Förekommer främst i hud, hår, naglar, skelett, leder, ligament, tänder och organ.
  • Kollagen typ II: Förekommer främst i leder och senor.
  • Kollagen typ III: Förekommer främst i hud, muskler, lever och blodkärl. 

Kan kroppen producera kollagen?

Ja det stämmer att kroppen själv kan producera kollagen. I takt med att vi blir äldre blir nedbrytningen av kollagen större än nybildningen vilket innebär att kollagenproduktionen minskar. Nedbrytningsprocessen börjar redan vid ca 25 års ålder och mängden kollagen minskar därefter varje år.

I takt med att vi åldras minskar som sagt kroppens förmåga att tillverka kollagen vilket bidrar till att:

  • Huden åldras (mer rynkor och linjer samt att struktur och elasticitet minskar)
  • Leder och senor blir stelare i och med att kollagenet i vävnader minskar (ont i leder, blir stel)
  • Minskade kollagennivåer kan ha en koppling till mage och tarm (ex läckande tarm)

De främsta orsakerna till att kollagen minskar i kroppen är som tidigare nämnt åldrande men utöver det finns det andra faktorer. Dessa innefattar stress (inre och yttre), UV-strålning från solen samt luftföroreningar.

Kan vi få i oss kollagen från maten vi äter?

Ja det är möjligt att få i sig kollagen från sin kost. Kollagen är ett protein som i sin tur består av många olika aminosyror. Kollagen finns främst i benbuljong och inälvsmat som hjärta, lever och senor. Idag äter inte många av oss dessa typer av livsmedel vilket gör att vi får i oss små mängder eller inget kollagen alls via maten vi äter. 

Det är viktigt att tänka på är att kollagentillskott är ett komplement till en allsidig kost. Vi kan inte ersätta riktig mat med något substitut, näringstillskott eller pulver. Vi kan komplettera, men inte ersätta

Kollagen och hud 

Ungefär 70 % av huden består av kollagen. I takt med att vi åldras minskar innehållet av kollagen i kroppen med ca 1 % varje år. Vid 80 års ålder kan den ha minskat med upp till 75 % jämfört med när vi är i 20-årsåldern. 

Hydrolyserat kollagen (som intas oralt) har visat sig lovande för att bland annat motverka hudens åldrande som elasticitet, struktur, rynkor och fina linjer. Bland annat visade en studie på 8 veckor att hudelasticiteten hos deltagarna förbättras med 15 % mot placebo-gruppen. 

Studierna som har gjorts är relativt korta på ca 8-12 veckor, men där man sett en förbättring på ca 7-8 % (som med alla studier som görs får även placebo-gruppen resultat). 

Kollagen, mage och tarm

Kollagen innehåller bland annat aminosyrorna glycin och glutamin som visat sig kunna hjälpa till vid olika magproblem som inflammation i tjocktarmen (kolit), läckande tarm, Crohns och IBS. Aminosyrorna kan bland annat bidra med att exempelvis reparera och läka slemhinnan i tarmarna och de har även visat sig kunna förhindra inflammation i tarmen som är en av orsakerna till “läckande tarm”. Det har även visat sig att glycinhalten i kollagen skulle kunna främja tillväxten av bifidobakterier (goda bakterier i din tarm) som har som funktion att smälta maten vi äter och absorbera näringen vi äter. Om vår tarm inte fungerar som den ska kommer det i sin tur påverka våra hormoner och vår menscykel. 

Kollagen och blodsocker

I en artikel av Rhonda Patricks har kollagen kunnat visa sig kunna sänka både fasteblodsocker och långtidsblodsocker hos personer med högt blodtryck och diabetes. I studien trodde de att sambandet kunde bero på två hormoner (GLP1 och adiponektin) som bland annat påverkar blodsockerhantering och insulinutsöndring. 


Kollagen och benskörhet

En studie med postmenopausala kvinnor (klivit in i klimakteriet) visade att intag av kollagen i vissa fall kunde öka bentätheten. 

Kollagen och ledgångsreumatism

Flera studier har även visat positiva effekter på ledgångsreumatism där deltagarna fått minskad smärta och förbättrad funktion vid intag av kollagen. Forskning har visat att tillskott av kollagen som intas oralt kan ha en positiv påverkan på struktur och stadga i muskler, senor, leder och ligament.

Avslutningsvis

Flertalet studier har visat att tillskott av hydrolyserat kollagen (intaget oralt) kan ha en positiv effekt när det kommer till hud, mage och tarm, matsmältning, blodsocker, ledgångsreumatism och artros. En fråga du kanske funderar på är om man verkligen måste ta kollagen? Nej, det behöver man inte då din kropp producerar kollagen naturligt men produktionen minskar som sagt i takt med att du åldras. Kosttillskott är endast ett komplement till en allsidig kost. Grunden för hormoner och en menscykel i balans är att få i sig ordentligt av kroppens olika byggstenar, få i sig tillräckligt med energi samt att anpassa sin livsstil utifrån sina egna förutsättningar och behov. Vi kan aldrig ersätta riktig mat med ett substitut, näringstillskott eller pulver. Vi kan komplettera, men inte ersätta.

Hälsa för oss börjar på insida och handlar om att ta hänsyn till olika parametrar som vad vi äter, hur vi rör vår kropp, miljön vi lever i, det emotionella och mentala. För att läsa mer om WS-filosofi och hur du kan synka mat till din cykel läs vår bok Womensync – ett liv i synk med din kvinnliga biologi och följande blogginlägg:

En balanserad menscykel med hjälp av mat <3
Hur mat påverkar menscykel <3
Näringsämnen som kan minska PMS <3
Maten som kan minska PMS <3
Hur livsstil påverkar den kvinnliga biologin <3


Om du vill djupdyka i forskning om kollagen rekommenderar vi följande artiklar och studier:

Artikel om kollagenets påverkan på hud, hår, mage och tarm, blodsocker, benskörhet och ledhälsa.

Studie om kollagen, mage och tarm. 
Studie om glycin, mage och tarm. 
Studie om hud och kollagen.
Studie om hud och kollagen.
Studie om likheter mellan bovinekollagen och människor.


https://www.foundmyfitness.com/topics/collagen (Rhonda)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9344231/ (mage, tarm och kollagen)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23949208/ (hudelactictet, verisol)
https://europepmc.org/article/med/22642160 (glycin och tarm)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7041324/#B13 (hud och kollagen)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6041269/ (likhet mellan bovine kollagen och människan)


Övrig läsning:

https://www.halsaochfunktionsmedicin.se/naring/kollagen 
https://www.undervarttak.se/kollagen-collagen/