Mat under menscykelns olika faser

Precis som ditt humör och energi skiftar kan ditt näringsbehov skifta under menscykeln faser. Det sker olika processer i din kropp under menscykeln vilket kan göra att du har behov av olika vitaminer och mineraler beroende på vilken fas du befinner dig i. Om du tänker efter, har ditt sug för olika livsmedel förändrats beroende på var du är i din cykel? Det har iallafall vi upplevt. Ett förändrat sug och aptit under menscykeln kan helt enkelt vara kroppens signal på att det sker hormonella förändringar och att specifika näringsämnen behöver tillföras.

Oavsett vilken fas du befinner dig i, är grunden för en frisk och stark menscykel alltid att du:

    1. Får i dig tillräckligt med mat.
    2. Du får i dig näring i form av viktiga vitaminer och mineraler som behövs för att kunna producera hormoner som styr din menscykel.
    3. Du har en fungerande tarm så att du kan tillgodogöra dig och ta upp näringen du äter. En fungerande tarm hjälper dig även att göra dig av med överblivna och förbrukade hormoner som bland annat kan minska risken för PMS i fas 3.

Vad kan jag äta under fas ett i menscykeln?

När du går in i fas ett kliver kroppen in en ny cykel vilket brukar speglas i vilka livsmedel som man dras till. En ny cykel associerar vi med nystart. Till en början av fas ett kan du känna ett sug för sött, salt och fet mat som en fortsättning på fas tre. Ju längre in i fasen du kommer desto mer avtar suget och du kan dras mot andra typer av livsmedel och smaker. Vissa kvinnor känner ett ökat sug för “fräschare” och “lättare” alternativ och upplever inte samma hunger som de gjort under fas tre och i början på mensen vilket är en effekt av det stigande östrogenet.

Här är några av våra favoriter som vi tycker om att fylla på med under fas ett:

    • Paranötter som bland annat innehåller selen och pumpakärnor som innehåller magnesium och järn. Vi föredrar att blötlägga nötter och frön för att maximera upptaget av näringen.  
    • Broccoli som innehåller fibrer och DIM som kan stötta kroppen i att göra sig av med överblivna och förbrukade hormoner så de inte fortsätter cirkulera i kroppen. 
    • Citron för att få in det nya och fräscha, perfekt att kombinera med livsmedel som innehåller järn för att maximera upptaget av just järnet.
    • Spirulina som innehåller viktiga aminosyror, vitaminer och mineraler.

Du kan läsa mer om vilka livsmedel som innehåller specifika vitaminer och mineraler som kan vara gynnsamma i respektive fas i menscykeln i kapitel 6 i boken. 

Vad kan jag äta under fas två i menscykeln?

Fas två är ofta den fasen du kan uppleva att du är mer extrovert, har ett ökat självförtroende och att kroppen känns extra lätt och stark. Det är vanligt att uppleva mindre hunger som en följd av det stigande östrogenet som sänker aptiten. Det innebär att du kan vara som mest benägen att välja mat som du känner att du verkligen mår bra av. I och med att ägglossning är menscykelns centrala händelse är det viktigt att ge kroppen näringen den behöver för att driva igenom ägglossningen. Om du upplever att din höga energinivå slår över till stress under fas två kan det vara bra att vara vaksam på ditt intag av koffein.

Några av våra favoriter som kan stötta kroppen extra i fas två i menscykeln:

  • Solroskärnor och sesamfrön som bland annat innehåller kalcium och zink som är viktiga mineraler för vår menscykel. Kalcium finns även i parmesan, hårdost och fetaost. Zink finns i ostron, nöt- och viltkött och hårdost.
  • Parmesan innehåller som sagt kalcium behövs för att ta hand om östrogen och tillverka könshormoner.
  • Morötter är en favorit då det är enkelt att ta med sig, gott och går att använda i mat såväl som bakverk. Morötter innehåller även fibrer som hjälper kroppen att hålla blodsockret på en jämn nivå. Ett jämnt blodsocker är en förutsättning för en balanserad menscykel. 
  • Ceylonkanel och gurkmeja är två kryddor som vi gärna fyller på extra med under fas två i menscykeln. Gurkmejan kan ha antiinflammatoriska egenskaper och desto mindre inflammation i kroppen desto större är chansen att dina hormoner kan fungera som de är menade att göra. När du har högt tempo i fas två kan ceylonkanelen hjälpa till att balansera blodsocker och matsmältning. Dessutom är smaken av ceylonkanel magisk! 

Vad kan jag äta under fas tre i menscykeln?

Fas tre i menscykeln är den fas som hormonerna skiftar som mest vilket kan speglas i de fysiska, emotionella och mentala svängningarna som du kan uppleva. I fas tre ökar progesteronet vilket gör att ämnessättning höjs och du kan uppleva en ökad hunger. Det är med andra ord helt naturligt. Ibland kan du känna ett starkt sug efter snabba kolhydrater. Om det händer är det ditt serotonin som sjunker, vilket kan göra att du vänder dig till mat som kan skapa en liknande effekt av välbehag i hjärnan, till exempel från snabba kolhydrater och socker. Därför blir det under fas tre extra viktigt att fylla kylskåpet och frysen med mat som får din kropp att jubla.

Några av våra favoriter som kan stötta kroppen extra under fas tre i menscykeln:

  • Valnötter och pumpakärnor innehåller båda viktiga vitaminer och mineraler som kan vara gynnsamma för vanliga symtom i fas tre. Utöver det innehåller de högkvalitativa fetter som kroppen ofta cravar efter. 
  • Kakao är en life-savior för sug i fas tre. Dessutom innehåller kakao flera viktiga mineraler som magnesium, kalium och zink som kan förebygga och underlätta symtom som är kopplade till fas tre. Det är med andra ord inte konstigt att många upplever ett stort sug efter chokladiga-smaker under den här fasen. Kroppen är smart!
  • Avokado, äkta smör och ghee är högkvalitativa fetter som bidrar med mättnad och att du känner dig nöjd efter du äter. Det är inte heller ovanligt att känna sig mer känslig i både humör och energi under fas tre. Därför blir det extra viktigt att fylla på med är livsmedel som håller blodsockret på en jämn nivå. 

Vad kan jag förvänta mig att få ut för effekter av att synka näring till min menscykel?

  • Med rätt näring kan du balansera skiftningarna som kommer till uttryck fysiskt,  emotionellt och mentalt under menscykelns faser.
  • Förebygga och minska mensrelaterade besvär.
  • På ett naturligt sätt få i dig en variation av näringsämnen.
  • Känna dig nöjd och till tillfredsställd då du ger dig själv och din kropp det du behöver.
  • Ökad energi och kraft.
Det finns en otrolig kraft i att lyssna på den information som kroppen signalerar genom sug, hunger och mensrelaterade besvär. Kroppen är smart – våga lyssna på all visdom som finns i den.